Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
NOVY fullbanner
HLEDEJ v sekci     

Ve staré nádražní budově v Ústí n. O. by mohly být byty a hostel



Ústí nad Orlicí - V historické budově železničního nádraží v Ústí nad Orlicí by mohly být byty, hostel, restaurace, kavárna, pekárna či minipivovar. Plánuje to společnost Oustecké nádraží, která památkově chráněnou budovu v minulých dnech získala do vlastnictví. Českým drahám za ni zaplatila 1,45 milionu korun. ČTK to řekl jednatel Ousteckého nádraží a iniciátor jeho záchrany Martin Kadrman. Dnes noví vlastníci budovu otevřeli k prohlídce veřejnosti. Původně měla být budova zdemolována.


Budovu si dnes přišlo prohlédnout přes 200 lidí. "Akci hodnotíme jako úspěšnou. Pro mnoho návštěvníků bylo překvapením, v jak dobrém stavu objekt je," řekl Kadrman. Velkou pozornost návštěvníků podle něj budil kryt civilní ochrany ve sklepení objektu. Nachází se v něm například funkční filtrace vzduchu, která úspěšně prošla revizí ještě v roce 2006.

"České dráhy nám budovu předaly 27. května, do katastru nemovitostí bylo Oustecké nádraží jako vlastník zapsáno v minulých dnech," řekl Kadrman. Spoluvlastníky Ousteckého nádraží jsou vedle Kadrmana ještě další tři lidé včetně režisérky a dokumentaristky Olgy Sommerové, která se při záchraně nádraží také angažovala.

Klasicistní stavba výpravní budovy z roku 1874 měla být odstraněna kvůli modernizaci železničního koridoru a výstavbě nové stanice. Aktivisté od roku 2008 usilovali o její záchranu, v roce 2010 se jim podařilo dosáhnout prohlášení budovy za kulturní památku. Petici proti zbourání budovy, která bývá nazývána Starou dámou, podepsalo přes 16.000 lidí. V roce 2014 byla na nádraží otevřena nová výpravní budova a historický objekt byl uzavřen.

Kadrman předpokládá, že první služby veřejnosti by se v historické budově mohly objevit během léta. "Šlo by o kafébar či prodej zmrzliny," řekl. Ostatní záměry budou vyžadovat delší přípravu, protože budou například potřeba opravit rozvody energií. Již nyní však Oustecké nádraží hledá budoucí nájemníky bytů i živnostníky pro podnikání v budově. "Proti minulosti se na nádražích přestává bydlet. A to jim škodí," řekl Kadrman k záměru zřídit v budově bydlení.

Dnes si lidé mohli celou budovu, včetně její provozní části, prohlédnout. Dneškem podle Kadrmana symbolicky skončila etapa zachraňování budovy před zbořením a začalo období jejího oživení.

Nádraží, které vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye, patří k nejstarším staničním budovám v zemi. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavena z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že stojí uprostřed kolejiště a je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany. Po dokončení modernizace trati k ní vede podchod od nové odbavovací haly, v níž služby kavárny či restaurace nejsou. Na rozdíl od minulosti k staré budově není možný příjezd autem, což její komerční využití komplikuje.
Zdroj: Zdeněk Rychtera
Vložil: ČTK, 19.06.16 21:00
Návštěvnost: 1398 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.