Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     

Otakar Novotný: Výstava C.k. akademie umění
zajímala nás ovšem nejvíce ve svém oddělení architektury, ve škole Kotěrově.
Jedna věc byla neočekávaná a tudíž nápadná při povrchní již revisi vystavených prací: téměř důsledná negace formalismu. Žákům bylo se zabývati celkovým řešením daných úloh, jen výminečně detailem; učitel volil tedy postup analytický. Ne ovšem historicky analytický, který předpokládá mnoho vyspělosti a architektonického cítění –  to zní ovšem velmi paradoxně zejména kompilatorským filistrům, tvůrcům dnešní oficielní architektury – aby nezůstal v žáku jako nesmazatelný podklad všeho povrchního eklekticismu. Nejlepší učebnou pomůckou jest tu model, který skrývá sice v sobě nebezpečí nedostatku představy při znázorňování grafickém, jest však přes to velmi názorným demonstrátorem komposičních vad. Žák postaven jest tedy před velkou úlohu, – výhodou jest, že volena nejsou themata akademického významu, ale s podkladem reálním, blízkým – kterou propracovává; methodou takovou bude nucen již automaticky postupovati vždy později, i samostatně, na rozdíl od systému, který spokojuje se s úlohami malými, postupně zvětšovanými. Je-li možno rozhodnouti, zda cesta analytická či synthetická jest za všech okolností výhodnější? Je totiž jisto, toť že věc individuality učitelovy. A jak první methoda proti výhodě přirozeně racionelního postupu při řešení úlohy skrývá nebezpečí formalistní bezradnosti, tak druhá zase dobré stránky poctivého architektonického školení omezuje nad míru někdy vyvinutým smyslem pro krásnou nebo zajímavou formu na úkor celistvosti myšlénkové.
Jsou práce školské a školácké. Dobré vedení vylučuje případ druhý; leč přes to práce školy Kotěrovy mají svůj určitý význam ve vývoji České architektury, právě tak jako loni škola Plečnikova, která letos výstavy neměla.
Revise kterékoli dobré školy umělecké znamená zpravidla smísení radosti i smutku. Že ti mladí lidé dovedou pod iniciativou svého učitele i vzájemným učením a porovnáváním provésti tak mnoho skoro hotového, skoro již neškolového, ale také kolik těch mladých lidí dovede pracovati a státi samo, jsou-li zbaveni svého vůdce.
Zdroj: Časopis Styl, roč. V (1912), str. 175-176
Vložil: Petr Šmídek, 24.04.14 12:55
Návštěvnost: 2887 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
Kotěra učitel Petr Šmídek 25.04.14 13:21
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.