Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
JAP
HLEDEJ v sekci     

Zdeněk Wirth: Životní dílo J. M. Olbricha
*22. prosince 1867 v Opavě - † 8. srpna 1908 v Düsseldorfě
Studoval na vídeňské akademii umění u barona von Hasenaura, obdržel v 2. roce císařskou čestnou cenu a zvláštní školní cenu a v 3. roce italské stipendium. Z italské cesty zachovala se dlouhá řada skizz a hotových kreseb, zejména architektur v Římě, Neapoli, Beneventu, Salernu a Tunisu. Roku 1894 zavolal jej prof. Otto Wagner (v květnu) ze Sicilie k spolupráci na vídeňské městské dráze. Vedle této práce atelierní konkurroval Olbrich pilně a s výsledkem; dobyl do r. 1898: první ceny v soutěži na nemocnici v Ostravě, druhé ceny na museum v Opavě, první ceny na uměleckoprům. museum v Liberci, třetí ceny na pavillon města Vídně a první ceny na zemskou sněmovnu v Lublani. Mimo velkou řadu samostatných studií na drobnější architektury, interieury, uměleckoprům. předměty a hlavně na výst. budovu spolku ,Vereinigung bild. Künstler Oesterreichs' (1897) a na dům umělců v Krakově (1898) byly dle jeho návrhů v letech 1896 až 1899 provedeny stavby : klubovní budova pro Klub cykl. stát. a dvor. úředníků ve Vídni, villy M. Friedmanna v Hinterbrühlu,Stifftera na Hohe Warte (1899), Dra Spilzera a Berla ve Vídni, H.Bahra ve Sv.Vítě, lékaře ve sv. Hypolitě. Hlavním dílem však zůstává pro toto období pavillon Secesse a installace 1. výstavy v něm pořádané.
R. 1899 byl Olbrich povolán se šesti jinými umělci velkovévodou hessenským Arnoštem Ludvíkem do Darmštadtu, kde založena na Mathildenhöhe kolonie umělecká. Z prvních prací zde provedených je vídeňský a darmštadtský interieur pro světovou výstavu pařížskou 1900 a výstavba domů, atelierů a výstavní budovy kolonie. Do roku 1901, kdy otevřena první výstava kolonie, byly hotovy mimo celou úpravu výstaviště, portál, rampy, kiosky atd. dle návrhu Olbrichova: dům výstavní (Ernst Ludwig Haus), dům Olbrichův, Habichův, Christiansenův, Deitersův, Kellerův, dům komerč. rady Jul. Glúckerta a dvojitý dům firmy J. a G. Stade.
V období od r. 1901 do r. 1904 vznikly: das graue Haus, das blaue Haus, Giebelhaus, Holzgiebelhaus, Predigerhaus, villa Römheldova a Stöhrova, dům ředitele banky Schwarzmanna ve Strassburce, dvojitý dům firmy Aug. Ohl v Hanavě, dům Alb. Hochstrassera v Cronbergu v Taunu, villa Metternichova v Königswartu, dům v Jägerndorfu, domek princeznin ve Wolfgartenu u Darmštadtu a malý domek pro princeznu Alžbětu, sál hudební pro velkovévodu v zámku darmštadtském a interieur v zámku v Giessenu, instaliace IV. výstavy Secesse vídeňské a salon na výstavě turinské (1902).
Do r. 1904 spadá druhá výstava v Darmstadtě, při níž provedl Olbrich celou úpravu (restaurace) a kde vystavoval skupinu „Dreihäusergruppe“ se zahrádkami; také na světové výstavě v St. Louis měl účastenství (návrh dvora s kašnou). Na zahradní výstavě v Darmštadtě 1905 zasáhl Olbrich reformně do architektury svými „barevnými zahradami“, na výstavě v Kolíně r. 1907 vystaven „der Frauen Rosenhof“. Pro výstavu v Darmštadtě r. 1908 provedl výstavní budovy a nové museum s tak zv. svatební věží (návrhy z r. 1906) a hornohessenský výstavní dům s celým zařízením. Již po jeho smrti dokončeny dvě monumentální fontány na Luisenplatz v Darmštadtě a obchodní dům Tietzův v Düsseldorfě.
Neprovedeny zůstaly návrhy: na nádraží v Basileji (1904), na výstaviště v Kolíně 1905 (brána, celkové řešení, pavilon umění, kavárna, kolínská hospoda atd.), lázně a věž Leonořinu v Darmštadtě (1905), na budovu uměl. výstavy na Kurfürstendammu v Berlíně, na kolonády pro Karlovy Vary, na skupinu rodinných domků na„Hohlweg“ v Darmštadtě, na celkové řešení sadů, vili a hotelu v Königswartě a na vodárnu v Darmštadtě.
Nepřehledná je řada návrhů na drobnější architekturu (náhrobky), interieury (na př. zařízení parníku Kronprinzessin Cecilie, interieury pro velké firmy nábytkové), na textilie (čalouny, koberce, stolní prádlo), keramiku, šperky i na knižní výzdobu (pro Darmštadtskou výstavu 1901 kreslil sám i plakát).

Z nekrologu K. Schefflerova

Olbrichovo ohromně nadané, obratné, měkké, lehce tvořivé a také lehkomyslné vídeňáctví působilo po deset let v říši německé nekonečně povzbudivě a vyvolalo všude živé hnutí. Na něm, jemuž dílo často velmi lehce plynulo z ruky, bylo mnoho chváliti a ještě častěji haněti. V moderním hnutí byl tento zakázkami zahrnovaný architekt nesporně nejsilnější temperament, nepojímáme-li tohoto slova příliš hluboce; a protože dovedl strhnouti mládež k novým cílům, zůstává po něm velká mezera. S ním umírá, řekl bych,mládí celého hnutí, umírá nezbytné rozohňující a zúrodňující třeštění pohnutého století. Byl muž působivých dekorativních nápadů; práci užitečného omezení, tradiční věcnosti a produktivní vynalézavé síly, jež nyní má, ba musí konečně začíti, má-li moderní podnikání býti trvalé, sotva by se byla dovedla podrobiti jeho bouřlivá soběstatečnost.
Zdroj: Styl II (1909-10), s.93-95
Vložil: Petr Šmídek, 30.07.13 12:30
Návštěvnost: 3769 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
Nádhera Rivass 01.08.13 14:41
Parádní secese robert 05.08.13 07:20
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.