Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
JAP
HLEDEJ v sekci     
Tadao Ando : Skladba prostoru a příroda

Místo má vždy svébytné silové pole, které na člověka působí. Pole je jazyk, a přesto ne jazyk. Logika přírody člověka subjektivně ovlivňuje a je zřejmá těm, kdo se vážně snaží ji vnímat. Konec konců, architektura je otázkou jak reagovat na požadavky, které klade země. Jinými slovy, logika architektury se musí přizpůsobovat logice přírody. Smyslem architektury je vždy vytváření prostředí, kde logika přírody a logika architektury jsou v příkrém konfliktu a přesto spolu existují.
Architektura není pouhou manipulací s tvary. Věřím, že je také konstrukcí prostoru a především konstrukcí "místa", které prostoru slouží jako základ. Mým cílem je nejdříve svést boj s místem a tak získat vizi určité architektury pro dané svébytné místo. Vnitřek a vnějšek architektury nejsou oddělené věci, ale vytvářejí kontinuitu jednoho místa. Na architekturu bychom měli pohlížet jako na uzavřenou, artikulovanou (vyjádřenou, articulated) doménu, která však přece jen udržuje svébytné vztahy se svým prostředím.
Aby člověk vyhmátl a vyjádřil neviditelnou logiku přírody, musí k ní přistoupit s opačnou logikou architektury. V tomto bodě vstupuje do hry geometrie. Geometrie je svého druhu hra s axiómy a s deduktivním myšlením. Je však také symbolem - který má svou autonomii a předem danou harmonii - lidského rozumu, překračujícím přírodu. Od dob Vitruviových znamenalo používání vlastností geometrických tvarů (jako jsou např. jednoduchost, pravidelnost, opakování a symetrie), že architektura je produktem lidského rozumu a tedy čímsi protikladným vůči přírodě.
Geometrie, navzdory své nenáhodné povaze, či dokonce právě díky ní, slouží ke koncentrování různorodých významů a získává svébytný význam sama o sobě. Geometrie vytváří nejen rámec celku celek, ale i části dějiště. Může souběžně být jak rámcem průhledu do okolí, tak i promítacím plátnem. Může být cestou, která umožňuje lidem chodit, zastavit se, stoupat vzhůru či sestupovat. Navíc, může mít velmi blízký vztah k artikulaci světla (práci se světlem?). Může světlo získat, soustředit stíny za objektem, určit rozložení, hustotu prostoru (distribution of spacial density). Když zvolené místo projde tímto procesem, stane se něčím, co je v opozici k architektuře a přece s ní koexistuje. Věřím, že architektura je orientovaná jen když se tak stane a to nejen s jejími částmi, ale celou.
Tadao Ando: Composición Espacial y Naturaleza, El Croquis 44, Madrid 1990, s.10
Překlad: Doc. PhDr. Lubomír Kostroň, M.A., CSc. / www.kostron.cz
Zdroj: Lubomír Kostroň
Vložil: Petr Šmídek, 20.05.13 19:20
Návštěvnost: 2436 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Listopad 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.