Aukce unikátního nábytku Adolfa Loose

Zdroj
Aukční dům Sýpka / www.sypka.cz
Vložil
Tisková zpráva
10.05.2010 10:30
Adolf Loos

24. aukce Aukčního domu Sýpka, představuje unikáty designérských návrhů A. Loose – stůl, rohovou židli a dvě křesla, které budou vystaveny na předaukční výstavě v Brně od 14.-20. 5. 2010 v Galerii na Poštovské 4 a v Praze od 22.-29. 5. 2010 v Galerii u Betlémské kaple.
Aukce proběhne v Praze dne 30. května 2010 v Paláci Žofín, Praha od 13.30 hod.
Nestává se často, aby se po mnoha desetiletích setkaly významné originální designérské skvosty, vytvořené geniálním umělcem a architektem a navíc vyrobené pouze v několika málo originálních kusech vedle sebe. Mimořádně šťastnou shodou okolností se podařilo získat do nabídky 24. aukce Aukčního domu Sýpka stůl, židli a dvě křesla od Adolfa Loose.

Adolf Loos (1870–1933) byl mimořádně významný architekt, teoretik a kritik, působící ve Vídni a v Čechách, přiklánějící se ve své tvorbě k racionalistickému přístupu s absencí ornamentu. Autor obchodního a obytného domu Goldman & Salatch ve Vídni (1910), Mollerovy vily ve Vídni a Müllerovy vily v Praze (1928–1930) předznamenal svou tvorbou funkcionalismus svým důrazem na funkčnost a konstrukčnost staveb. Je známo, že Loos upřednostňoval ve svých interiérech již existující nábytek a proto patří několik jeho nábytkových návrhů k mimořádně vzácným a ceněným sbírkovým kusům, jež jsou k vidění velmi ojediněle.


Křeslo

Čechy, Plzeň, počátek 20. stol., palisandrové dřevo, palisandrová dýha, mořený rotangový výplet, vysoký opěrák, područky i bočnice tvořeny dvojitým výpletem, plný polstrovaný sedák (nepůvodní čalounění), po boku výsuvný odkladní stolek, rozměr 102 x 64 x 76 cm
Provenience: byt Dr. Hirsche v Plzni, zařízený Adolfem Loosem.
Přiloženo dobrozdání pí. Irmy Benešové, neteře pí. Marty Hirschové.

Křeslo pochází z bytu významného obchodníka Viléma Hirsche v Plzni (ul. Plachého 6), jehož interiér upravil a zařídil Adolf Loos v letech 1907–1908 (stavbyvedoucí F. Kotek). Dodatečně byla realizována úprava dámského pokoje (1927) Karlem Lhotou a zimní zahrada a veranda (1929) Adolfem Loosem. Návrh a úprava Hirschova bytu patří k Loosovým raným projektům, který je unikátní tím, že se zde poprvé uplatnila myšlenka prostorového splynutí, do té doby v jeho díle neobsažená. Byt, který byl bohužel zničen v r. 1970, měl pěti pokojovou dispozici, sestávajíci. Křeslo pochází z bytu významného obchodníka Viléma Hirsche v Plzni (ul. Plachého 6), jehož interiér upravil a zařídil Adolf Loos v letech 1907–1908 (stavbyvedoucí F. Kotek). Dodatečně byla realizována úprava dámského pokoje (1927) Karlem Lhotou a zimní zahrada a veranda (1929) Adolfem Loosem. Návrh a úprava Hirschova bytu patří k Loosovým raným projektům, který je unikátní tím, že se zde poprvé uplatnila myšlenka prostorového splynutí, do té doby v jeho díle neobsažená. Byt, který byl bohužel zničen v r. 1970, měl pěti pokojovou dispozici, sestávajíci

Stůl
Vídeň, 1915, návrh A. Loose pro vilu Duschnitz, výroba pravděpodobně Wiener Möbelfabrik Schmidt, mahagonová dýha, sklo, tkanina, kulatá stolní deska s textilní vložkou a krycí skleněnou deskou, odborně restaurováno, obnovená politura, výška 63 cm, ø 70 cm
Lit.: Rukschcio, Schachel, Adolf Loos, Leben Undwerk, Salzburg, 1982, s. 512, 532, 588; Adolf Loos – Villen Album Verlag, 2001, s. 47, Haus Duschnitz

Židle

Vídeň, r. 1900, návrh A. Loos, výroba F.O. Schmidt, soustružené dubové dřevo mořené a lakované, odjímatelný žíněný polštář s původním potahem a třásněmi, opěrák s polstrovaným lemem,
výška 75 cm, šířka 51,5 cm, hloubka 45,5 cm, chybí spodní část potahu, zachovalý původní stav
Lit.: Kristian, M., Das Interier, III. 1901, Adolf Loos – Wohnungen, Album Verlag, 2001, s. 21.

Stolní lampa, typ 5839

vtlačená zn. ANÝŽ, Čechy, vyráběno v letech 1929–1948, výroba fa Anýž, leštěný obecný kov, bakelit, matované čiré sklo podjímané mléčným, strohého tvarosloví, s jednoduchým skleněným stínidlem, výška 41 cm
Lampu typu 5839. užil A. Loos při zařizování interieru Müllerovy Villy v Praze.
Lit.: Franta Anýž 1876–1934, Obecní dům, Praha, 2004.
0 komentářů
přidat komentář

Související články