O novém kostelu pro brněnskou Lesnou se Zdeňkem Fránkem

Vložil
Jan Kratochvíl
24.05.2012 13:30
Zdeněk Fránek

Zdeněk Fránek rozvířil v roce 2010 konzervativní vody domácí sakrální architektury svými dvěma realizacemi modliteben pro Církev Bratrskou v Černošicích a v Litomyšli. Fránkův tvůrčí zájem o sakrální architekturu byl již mnohokrát v médiích zmíněn včetně fascinace odkazem Jana Blažeje Santiniho Aichela. Tiskem prošel mimo jiné jeho návrh na dostavbu Santiniho poutního kostela ve Křtinách. V polovině 90. let Fránek vypracoval návrh kostela pro brněnskou Lesnou. V souvislosti s aktuálně probíhající neregulérní soutěží na návrh stavby kostela v Brně na Lesné nás logicky zajímalo, jak se k této kauze Zdeněk Fránek staví a jestli se soutěže zúčastní.



Jan Kratochvíl: Před lety jsi ve své knize Perspektivy publikoval projekt stavby kostela na Lesné. Vloni byl model kostela vystaven v Domě umění. Má tento návrh něco společného s právě probíhající architektonickou soutěží?
Zdeněk Fránek: Ano, jedná se o návrh kostela, který jsem před lety pro farnost na Lesné vypracoval. Dnes je z něho v mírně pozměněné podobě zrealizovaná jen podnož. Na vlastní objekt kostela je nicméně stále platné územní rozhodnutí, podle něhož by se měl kostel dostavět. V tomto duchu jednám s farníky v čele s panem farářem Hovězem.

Proč tedy biskupství vypsalo na stavbu kostela soutěž novou?
To nevím. Už po revoluci byla na tento kostel stejnými aktéry soutěž vypsána a po odevzdání mnoha návrhů byla bez udání důvodu zrušena.

Česká komora architektů označila soutěž za neregulérní a vyzvala architekty, aby se jí neúčastnili. Hrála v tomto rozhodnutí nějakou roli tvá autorská práva?
Určitě nejen ona. ČKA, pokud vím, od soutěže dala ruce pryč nejen kvůli tomu, že soutěž porušuje moje autorská práva, ale i proto, že v soutěži byla dlouho zamlžována porota, ceny apod. Je to velmi podobné jako u té první soutěže, která nedopadla, jak bylo třeba.



Jaká je vlastně historie kauzy kostela pro Lesnou? Jak ses k projektu dostal?
Nechci zabíhat do detailů a tím kohokoliv poškodit, i když se mnou bylo zacházeno v celém procesu jako kdybych neexistoval. Někdy na začátku 90. let jsem byl vyzván, abych vypracoval návrh na kostel na Lesnou. Řada jiných architektů přede mnou ztroskotala se svými návrhy na úřadech. Můj návrh, se kterým mi tehdy pomáhal u mě zaměstnaný architekt Zdeněk Bureš, získal územní rozhodnutí. V návrhu jsem použil svoje znalosti o klenbách a kostel jsem jako dvojitou parabolickou klenbu koncipoval. Peníze tehdy stačily na podnož, která tam dnes jako torzí stojí. Byla zrealizovaná v pozměněné podobě Zdeňkem Burešem, který se mezitím osamostatnil, což jsem se dozvěděl až tehdy, když stavba 1. etapy končila. To vše proběhlo v 90. letech. Pak jsem dlouhá léta svůj návrh promýšlel a doufal, že mne už na biskupství v dalších fázích neobejdou. Mezitím návrh kostela absolvoval výstavy v Praze, Gentu, Utrechtu, Hildesheimu atd.
Na začátku roku 2011 se mi ozvali farníci z Lesné, že chtějí kostel dostavět, abych návrh dopracoval. Tak jsem návrh upravil tak, aby se stále platné územní rozhodnutí neměnilo, ale aby současně nový kostel vyhovoval novým potřebám farnosti. S panem farářem a zástupcem farnosti jsem se mnohokrát setkal, celý kostel dopracoval - například sloupy nesoucí trojúhelníkovou střechu jsem integroval do těla vnější klenby, aby se stavba zlevnila, zjednodušila a víc se líbila panu biskupovi, tomu se prý sloupy moc nelíbily. Takto naše kancelář pracovala ? roku na konečné podobě kostela. Týden před odevzdáním projektu, kdy byly doladěny a zkonzultovány i poslední liturgické detaily mi pan farář sdělil, že paní Veselá z biskupství rozhodla, že chce raději soutěž.

Blahoslavená Marie Restituta
(1.5.1894, Brno-Husovice - 30.3.1943, Vídeň)

Řádová sestra Marie Restituta Kafková se narodila jako Helena Kafková. Nové jméno přijala, když byla ve Vídni v roce 1915 přijata do františkánského řádu.
Většinu života působila jako řeholnice a zároveň zdravotní sestra, nejprve v nemocnici v Mödlingu, poté ve Vídni jako vrchní sestra a pravá ruka primáře.
Byla hluboce zbožná, asketismus ve věci stravování jí však byl cizí, kvůli nadměrné konzumaci piva a guláše trpěla nadváhou.
Po Anschlussu Rakouska se sestra Marie Restituta několikráte dostala do střetu s nacistickými orgány, poprvé když odmítla na jejich příkaz odstranit z prostor nemocnice krucifixy. 18. února 1942 byla přímo na operačním sále zatčena a obviněna z šíření protinacistických materiálů. 29. října 1942 byla odsouzena k smrti a 30. března 1943 sťata gilotinou.
Katolická církev zahájila beatifikační proces sestry Marie Restituty v listopadu 1988, 21. června 1998 byla prohlášena za blahoslavenou.
Myslíš si, že za tímto rozhodnutím může stát tvé netradiční architektonické pojetí kostela?
Myslím si, že ne, alespoň doufám, protože sídliště Lesná není tradičním prostředím pro stavbu kostela. Myslím, že za vyzváním soutěže jsou jiné zájmy. Zajímavé je, že jsou jiné zájmy farníků z Lesné a jiné zájmy biskupství. Já jsem vždy jednal s farníky a s pány faráři, kteří to nakonec budou muset postavit a zaplatit.

Jak jsi vlastně nový kostel architektonicky koncipoval?
Stavba vlastního chrámu stále využívá dvojité zděné klenby. Mezerou mezi klenbami se dá vystoupat až na střechu, podobně jako u chrámů Santa Maria del Fiore ve Florencii od Filippa Bruneleschiho nebo londýnské St Paul's Cathedral od Christophera Wrena. Je to věčné téma, které má duchovní základ a v tomto případě je použito zcela novodobě. Mezi klenbami vznikne nádherný dvojitý prostor s mnoha funkcemi, který celou kompozici obohatí o další dimenzi nehledě na spirituální význam a křesťanskou symboliku, která je do tohoto návrhu vetkána. Vzhledem k vysokým panelákům v sousedství není u kostela věž, ale vrchlík těla kostela je odříznut symbolickou vodorovnou trojúhelníkovou střechou, ve které je jediné přímé osvětlení interiéru stropní vitráží. Kostel je mimořádně symbolický i ve vztahu k osudu blahoslavené Marie Restituty, která byla setnuta gilotinou fašisty - i gotické katedrály měly v půdorysu tvar popravčího nástroje - kříže.

Při pohledu na tvůj návrh si říkám, jestli si biskupství nechce formou soutěže vybrat architekta s konzervativnějším pohledem na sakrální architekturu. Ty ses díky realizacím modliteben v Litomyšli a v Černošicích profiloval jako autor moderních kostelů, které vzbuzují velké emoce.
Nedovedu si představit konzervativnější přístup, než je v mém návrhu. Vždyť vycházím ze starověkých architektur, a to i statickým řešením.

Předpokládám, že jako autorizovaný architekt se nebudeš soutěže účastnit.
O tom jsem zatím vůbec neuvažoval.

Jakým způsobem by měla být v celé kauze vypořádána autorská práva?
Nejlépe tak, že budeme stavět kostel dle platného územního rozhodnutí.

Děkuji za rozhovor



V aktuálních soutěžních podmínkách je již porota uvedena:

Porota
Závislí:
Mgr. Pavel Hověz, farář ve farnosti Brno - Lesná
PhDr. Aleš Filip, Ph.D., Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, člen Rady pro liturgický prostor Biskupství brněnského
Ing. arch. Marie Veselá, vedoucí stavebního odboru Biskupství brněnského a členka Rady pro liturgický prostor Biskupství brněnského

Nezávislí:
Prof. Ing. arch. Jozef Hlinický, Ph.D. Th.D., Katolická univerzita v Ružomberku
Ing. arch. Beata Polomová, PhD., Fakulta architektury Slovenské technické univerzity v Bratislavě
Prof. Dr. Ing. arch. Tomáš Valena, Fakulta architektury, Univerzita Mnichov
Prof. Ing. arch. Vladimír Šlapeta, DrSc., Fakulta architektury VUT v Brně

Náhradníci poroty:
Ing. Václav Benda
Ing. arch. Damián Berec
doc. Ing. arch. Jaroslav Drápal
doc. Ing. arch. Jiří Mojžíš
Ing. arch. Ladislav Müller
Ing. arch. Lenka Peková
Ing. arch. Petr Todorov

Odměny:
1. cena se stanovuje ve výši 70.000,- Kč
2. cena se stanovuje ve výši 35.000,- Kč
3. cena se stanovuje ve výši 15.000,- Kč
0 komentářů
přidat komentář

Související články