Brno má postup kraje v zásadách územního rozvoje za nezákonný

Vložil
ČTK
08.06.2016 07:35
Brno

Brno - Brno nesouhlasí s postupem pořizování Zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Postup je v rozporu se zákonem, řekl dnes novinářům primátorův náměstek Martin Ander (SZ). Podle něj má územně-plánovací dokument řešit silniční síť tak, aby bylo možné odklonit znečišťující tranzitní dopravu mimo obydlená území. To ale krajský návrh nedělá a vyhodnocuje pouze část důležitých dopravních staveb, míní Ander. Město bude žádat nápravu. Kraj vedený Michalem Haškem (ČSSD) považuje vyjádření za předvolební souboj přes blížícími se krajskými volbami.


Jihomoravský kraj zahájil v červnu veřejné projednávání zásad s lidmi, které potrvá do 10. června. Do 15. června lze k návrhu posílat připomínky.

Město Brno si nechalo zpracovat právní rozbor postupu, kterým kraj zásady pořizuje. Z něho má vyplývat nezákonnost. Radní Brna proto dnes schválili námitky, které kraji pošlou. Krajský úřad se s nimi musí vypořádat stejně jako s ostatními do doby, než bude schvalovat finální verzi plánovacího dokumentu. Hejtman Hašek několikrát řekl, že chce zásady schválit do říjnových krajských voleb.

Brno návrhu vytýká, že řeší pouze některé důležité dopravní stavby, a jiné nikoliv a pouze pro ně vyčlenil územní rezervy s tím, že se k nim v budoucnu vrátí. "Silnice jako R43 nebo jihozápadní obchvat brněnské aglomerace kraj neřeší a pouze slibuje, že k nim do tří let pořídí dostatek podkladů. Kraj namísto komplexního návrhu řešení odklonu tranzitní dopravy na obchvaty mimo obydlené území města Brna a okolních obcí postupuje salámovou metodou a snaží se prosadit nový dálniční koridor na území Brna-jihu, Tuřan na Chrlic," řekl Ander. Podle něj se tím doprava v obydlených částech nesníží, ale naopak zvýší. Kvůli tomu proti návrhu protestují i někteří starostové okolních obcí nebo brněnských městských částí.

Město proto požaduje, aby kraj návrh přepracoval tak, aby neobsahoval územní rezervy bez posouzení vlivu na životní prostředí, ale obsahoval všechny klíčové dopravní stavby i s vyhodnocením vlivu na životní prostředí. "K tvrzené nezákonnosti uvádíme, že oficiální autorita státu, kterou je ministerstvo životního prostředí, dala novému návrhu zásad zelenou svým souhlasným stanoviskem posuzování vlivů na životní prostředí, kterým vyjádřilo jejich přijatelnost z hlediska životního prostředí," stojí v prohlášení, pod kterým je podepsaný Hašek a jeho náměstci Roman Celý (KDU-ČSL), Roman Hanák (ČSSD) a radní Antonín Tesařík (KDU-ČSL).

Kraj nemá žádné zásady územního rozvoje, protože původně vytvořený dokument zrušil v roce 2012 Nejvyšší správní soud pro nedostatečné posouzení některých vlivů. Od té doby kraj pracuje na nových zásadách, které mu jako jedinému kraji v České republice chybí.
0 komentářů
přidat komentář

Související články