Plzeňské hlavní vlakové nádraží do konce příštího roku zkrášlí

Zdroj
Václav Prokš
Vložil
ČTK
22.12.2011 22:40
Plzeň

Foto: Norbert Aepli
Plzeň - Téměř 20 milionů korun si vyžádají opravy více než 100 let staré budovy hlavního vlakového nádraží v Plzni. Začala v květnu a skončí do konce roku 2012. Cílem prací, které České dráhy (ČD) konzultují s památkáři, je zlepšit stav kulturní památky a zároveň zkvalitnit prostředí pro cestující, řekla ČTK regionální mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Stavební úpravy probíhají za plného provozu, cestujícím to přináší jen dílčí omezení při průchodu halami.

    "Skončily práce na fasádě zvenku, pokračuje výměna starých oken," uvedla mluvčí. Na severní, jižní a západní straně budovy už se opravila fasáda v úrovni prvního nadzemního podlaží, tedy nástupišť, východní fasáda prošla opravou celá. Hlavní západní průčelí památkově chráněné secesní stavby získalo z valné části novou fasádu už v roce 1995.
    Nyní začaly práce na vnitřních omítkách ve spodní hale, která se celá vymaluje a obnoví se tam také dobové štukatérské prvky. Opravy přinesou omezení pro cestující, i když se pracuje i v nočních hodinách. Skončit by měly v polovině března příštího roku.
    Pokládka nové repliky historické dlažby uvnitř spodního vestibulu se plánuje na březen a duben. V horní hale se budou obnovovat jen dílčí části dlažby. "Na východní straně se upravily plochy související s budovou a položila se tam zámková dlažba," řekl ředitel regionální správy majetku ČD Jiří Stuna. Dříve tam stály stánky s občerstvením. Místo nich vznikne prodejní okénko ze současné restaurace. Dále se montují ochranné prvky proti holubům, tedy sítě a hroty.
    Na kompletní rekonstrukci nádražní budovy, která by si vyžádala nejméně 700 milionů korun, nemají ČD dost peněz. Po letech marných snah přestaly hledat na obnovu nádraží strategického partnera a rozhodly ho postupně revitalizovat samy podle finančních možností.
    Minulý měsíc začala na nádraží další státní firma, Správa železniční a dopravní cesty, přestavbu železničního uzlu, která je součástí budovaného koridoru z Prahy do Chebu. Rekonstrukcí projde v první etapě část na Domažlice a Cheb, jejíž součástí bude i 1400 metrů nových nástupišť a podchody. V letech 2013 až 2015 na ní naváže etapa v západní části ve směru na Prahu a rekonstrukcí má projít i nádraží.
0 komentářů
přidat komentář

Související články