WeinArchitektur

Vom Keller zum Kult

Publisher
Jan Kratochvíl
25.10.2005 07:00
Exhibitions

Architekturzentrum Wien - Alte Halle

22. září 2005 - 6. února 2006
otevřeno denně od 10:00 do 19:00, ve středu do 21:00
vstupné: EUR 5,00 / EUR 3,50 slevněné
kurátorky: Martina Grabensteiner, Kerstin Gust
katalog: Hatje Kantz Verlag

Nejlepší výstava, kterou jsem letos navštívil, se jmenuje "WeinArchitektur" - "Víno a architektura" ("Vinařská architektura" či "Architektura vína" ?). Připravilo jí vídeňské Architekturzentrum a zabývá se fenoménem posledních dvaceti let - vzájemné koexistence vinařství a moderní architektury.
Odborné veřejnosti jsou všeobecně známy vinařské stavby jako Dominus v Napa Valley nebo Loisium v Langenlois, avšak vlna vinařské architektury je mnohem větší. Vinaři si vybrali architekturu jako marketingový nástroj a udělali velmi dobře. Pěstování a výroba vína je svým způsobem umění. Víno se nepije narozdíl od piva po hektolitrech, nýbrž se vychutnává. Podobně jako architektura. Kromě moderní architektury doznaly oživení i etikety a celková grafická prezentace jednotlivých vinic.
Mor architektury se mezi rakouskými vinaři rozšířil velmi rychle a doposud bylo zrealizováno přes 60 staveb. Za boomem nestojí pouze marketingový zájem samotných vinařů, ale také fakt, že po absolutoriu se řada mladých architektů vrátila do regionů, odkud pochází a začali zde navrhovat moderní architekturu. Významným důvodem pro realizaci nových staveb na výrobu vína byla změna technologie splňující světové parametry. Průkopníky nové typologie vinařských podniků byly 3 ateliéry - Hempel + Fonatti, Anton Mayerhofer a Werner Schüttmayr. Následně se počet tvůrců rozrůstal. Osobně pokládám za nejzdařilejší vinařský podnik Hillinger s vínem Small Hill. Dvojité L jakoby proniklo i do dispozičního konceptu stavby a také v grafickém designu viněty hraje "double L" hlavní roli. Tato stavba byla představena v poslední Stavbě. Marná nejsou ani vinařství Loimer, Krispel nebo Gols. Rozmanitost materiálů a forem je příjemná a rozhodně neomrzí, naopak se těšíte na další realizaci. Současná rakouská architektura je silná. A není vůbec digitální. Úžasné.

Samotná instalace výstavy je skvělá. Je neskutečně skvělá. V první chvíli jsem si koncept neuvědomil, poněvadž jsem byl pohlcen chytrou konstrukcí výstavních boxů, jejichž boční stěny tvoří cetris desky. Z nich sestává i podlaha výstavní Alte Halle. Mezi cetrisové bočnice je vsazen čistý bílý výstavní šuplík nasvětlený zářivkami tak, že vznikají průběžné světelné pásy. Výstavní stoly-pásy končí v zrcadlových stěnách, což má za následek opticky nekonečný prostor. Je to dobře vidět na přiložených fotografiích. Celkový koncept je prostorovou abstrakcí vinice. Je to skvělé a sexy.
Pásy představují jednotlivé vinařské oblasti v Rakousku. Každý vinařský podnik je prezentován stručným popisem, architektonickým objektem a především lahví příslušného vína. Vzniká tak očividná jednota vína a architektury. Součástí výstavního plánu jsou i veřejné degustace vystavených vín. O oblibě vína mezi rakouskými architekty svědčí i fakt, že na pražské výstavě Querkraftu dostane návštěvník číši dobrého vína. Víno a architektura jsou v Rakousku zkrátka fenomén.

> více o výstavě
0 comments
add comment