Zničení historické Mekky je předobraz netolerantního islámu

Vložil
ČTK
01.10.2014 14:45
Mekka - Když v roce 1964 černošský vůdce Malcom X navštívil Mekku, byl okouzlen. Spatřil město "staré jako sám čas" a domníval se, že Velká mešita s tehdy malou přístavbou svou "krásou překoná indický Tádžmahal". Uplynulo 50 let a po tehdejším půvabu posvátného města islámu je veta, napsal list The New York Times.

      V Mekce ve čtvrtek začnou obřady muslimské pouti, která je jedním z pilířů islámu a kterou jeho vyznavači mají vykonat aspoň jednou za život.
      Poutníci budou v Mekce marně pátrat po připomínkách její historie. Dominantou města není Velká mešita a svatyně Kaba, která je středobodem islámu. Nade vše ční hotel Royal Clock Tower vysoký 600 metrů a řadící se k nejvyšším budovám světa. Další obří výškové stavby skrývají jiné hotely a nákupní centra. Na horizontu se už nerýsuje křivka kopečků, které kdysi Mekku obklopovaly. Kopce byly srovnány se zemí, město obklopují betonové a kovové stavby ve stylu Las Vegas a Disneylandu.
      Strážci svatého města - vládci Saúdské Arábie i tamní duchovní - chovají k historii nenávist. Chtějí, aby vše vypadalo zbrusu nově, je třeba zvyšovat kapacity pro stále větší přívaly poutníků - v 60. letech jich přijíždělo 200.000, teď to mohou být i tři miliony.
      Přestavba Mekky začala v 70. letech a mezi prvními jí padla za oběť mešita Bilál postavená za života proroka Mohameda. Následovaly staré domy Osmanů se svým elegantním okenním mřížovím a vyřezávanými vchody. Mekka se za několik let proměnila v moderní město s širokými, několikaproudovými třídami a složitými křižovatkami.
      Royal Clock Tower vznikl na pozemcích, na nichž stávalo 400 historických domů. Demoliční čety přijely uprostřed noci a odvezly rodiny, jež zde žily po staletí. Blok toalet stojí na místě domu první Mohamedovy ženy Chadídži. Hotel sám je na místě bývalé osmanské pevnosti Adžijád, která chránila Mekku před bandity a nájezdníky. Hotel Hilton nahradil dům nejbližšího Mohamedova společníka abú Bakra.
      Původní je kromě Kaby část areálu Velké mešity s mramorovými sloupy, na nichž jsou kaligrafickým písmem vyryta jména Mohamedových souputníků. Pocházejí z počátku 16. století, ale i o jejich demolici se začalo uvažovat. Jediná stavba náboženského významu srovnatelného s  mešitou je Mohamedův dům. Po mnoho let byl využíván k obchodování s dobytkem. Pak v něm byla zřízena knihovna, která ale není veřejnosti přístupná. Ani to ale není pro mnohé duchovní dost a žádají demolici. Bojí se, že jakmile by se povolil vstup putníkům, začnou se modlit nikoli k Bohu, nýbrž k Prorokovi, což je neodpustitelný hřích. Je jenom otázkou času, než zastánci demolice vyhrají a na místě vznikne něco "moderního" - třeba parkoviště.
      Mekka na rozdíl od Damašku, Káhiry nebo Bagdádu nikdy nebyla intelektuální nebo kulturní středisko islámu. Byla ale vždy otevřená všem a umožňovala dialog stoupenců různých škol a výkladů islámu. Kulturní devastace se na ní však podepsala a dnes je z ní uzavřený monolit, v němž se povoluje jediná, doslovná interpretace islámu a kde cokoli jiného než vahhábistická verze islámu vyznávaná v království je považováno za špatné. Každoročně se proto najdou fanatici, kteří o pouti útočí na vyznavače jiných proudů, například na šíitské muslimy.
      Tento vývoj se mimořádně podepsal na tom, jak vypadá pouť do Mekky dnes. Arabský výraz pro ni - hadždž - znamená námahu, úsilí. Člověk má překonat nepohodlí spojené s rituály, ustupovat druhým a najít cestu k nim a k sobě samému. Dnešní hadždž je spíše organizovaným výletem, při němž se poutník drží své skupiny, střídá hotely a s  ostatními přijde do bližšího kontaktu spíš výjimečně. Nejde už o životní duchovní zkušenost, nýbrž o banální vykonání předepsaných rituálů.
      Na dnešní Mekku se dá pohlížet i jako na mikrosvět současného muslimského světa. Islám se stal moderní a monolitickou vírou, která netoleruje žádné rozdíly, v  níž historie je bez ceny a pro niž hlavní je konzum. Nelze se proto divit, že současnému muslimskému světu dominuje trvání na doslovných citacích a vražedná interpretace islámu.
0 komentářů
přidat komentář