KS IV: Architektonické soutěže - Medializace

26. března 2008, Dům pánů z Kunštátu

Zdroj
Kulatý stůl IV.
Vložil
Jan Kratochvíl
28.04.2008 19:00

8. MEDIALIZACE

Kratochvíl: My jako médium jsme připraveni soutěže ukazovat, nicméně to, co nám Komora nabízí, jsou soutěže studentské typu Dům pro 21. století od Central Group nebo domy, které jsou poskládány z kontejnerů atd. Nás by zajímaly soutěže na brněnský Dům umění nebo na budovu Justičního paláce, městský stadion za Lužánkami, rekonstrukce náměstí v Brně atd. Zatím se soutěžně řeší zakázky, které nejsou tak na očích nebo do nich nejdou takové investiční prostředky. Chtěl bych se zeptat, jestli vidíte nějaký nástroj, jak docílit, aby se právě u velkých zakázek, které se budou dobře medializovat v denících, vybíraly zásadní stavby na základě architektonické soutěže?

Borák: Jedním z nástrojů by mohl být text - politikum architektury. Jsem rád, že jste zmínil brněnské skandály, protože například u zakázky na Justiční palác jsme se jako Komora dozvěděli včas, že se připravuje neregulérní soutěž, psali jsme několik dopisů, navštívili jsme člověka, který to měl na starosti na Ministerstvu spravedlnosti a krajského soudce tady v Brně, vysvětlili jsme mu souvislosti, on se nám vysmál do obličeje: "pánové, a proč já bych měl dělat architektonickou soutěž, ukažte mi ten paragraf, ukažte mi tu politickou vůli, proč já bych to dělal, já vím dobře, jak to zadám a zadám to bez vás a bez pěti miliónů na ceny." A zadal. V rozporu se zákonem, skončilo to u soudu, ale ten dům se postavil a nikdo nebude potrestán.

Plos: V tomto případě skutečně Komora může využívat svých možností víc, i když je to obtížné. Můžeme případně o těchto haváriích podávat zprávu tisku, nechť se jimi zabývá. Bude to samozřejmě trochu riskantní, protože debata s vyhlašovateli bude v budoucnu o to těžší, ale na druhou stranu možná to zveřejněno bude. My už jsme někdy frustrováni, že diskutujeme s vyhlašovatelem a on si z nás dělá legraci, my argumentujeme právem, zákony, a on je obchází a skončí to tím, že ukradne autorské dílo a zadá zakázku naprosto špatně. Možná je pravda, že bychom o věcech, když se chystají, neměli podávat informace pouze prostřednictvím našich webových stránek, ale měli bychom zvolit ofenzivnější taktiku. Zveřejnění věcí koneckonců může namířit reflektor a ostré světlo na lidi, kteří zákony přestupují, a ono se hůř přestupuje předpis, když jste ve veřejném prostoru a svítí se na vás, než když je to mezi čtyřma očima při jednání v kanceláři pana šéfa Krajského soudu v Brně.

Koryčánek: Jako velmi pozitivní vyústění této debaty vidím to, že nastala komunikace mezi ČKA a Archiwebem, beru to, jakože to je jedna z možných platforem, jak obeznámit veřejnost se soutěžemi.

Kratochvíl: Věc, která mě zaujala během diskuse, bylo častokrát zmiňované slovo elita. Jaká kritéria musí splnit členové ČKA, aby se stali porotci soutěží, nesou si mandát porotce celý život? A ještě poznámka, že během víc jak 10ti let mě stále udivuje, když vidím mezi nezávislými členy poroty jména, o kterých jsem nikdy předtím neslyšel.

Plos: Komora byla oslovena Ministerstvem pro místní rozvoj jako garantujícím ministerstvem, neboť se připravuje novela zákona o veřejných zakázkách. A je docela dobře možné do tohoto procesu vstoupit a navrhnout ty změny, například vláda deklarovala, že hodlá zvýšit významným způsobem postih za neregulérní postup při zadávání veřejných zakázek. My budeme navrhovat úpravy zákona právě v klíčových věcech, kde dosavadní znění vylučuje rozumný a regulérní průběh soutěží o návrh.

Nasadil: Zrovna jsem se chtěl zeptat, jestli máme jako architekti nějaký lobbing, jak zákon ovlivnit a změnit. Já vidím 2 polohy: architektonická soutěž je v zákoně o veřejných zakázkách momentálně v poloze soutěž o návrh, která jako taková není samostatným zadávacím řízením. Na ni navazuje jednací řízení bez uveřejnění, což je v podstatě obchodní soutěž, tzn. architektonická soutěž, jejímž je cílem je jakási kvalita, pak ji následuje obchodní soutěž, která se uspořádá mezi oceněnými účastníky soutěže. Nevím, jestli to kolegové architekti cítí stejně, ale podle mě to bude nabádat k neetickému chování, k nekolegialitě, architekti začnou dávat dumpingové ceny atd. Čili je možné to změnit, aby architektonická soutěž opravdu mohla být ve stejné poloze jako veřejná obchodní soutěž?

Sapák: Tady byla reflektovaná optimistická vůle, že dojde ke zpřísnění sankcí na bázi zákona o zadávání veřejných zakázek, ale já k tomu přidám skeptický dovětek. Myslím, že pokud nebude odpovědnost fyzických osob, které to provádí, tak se nic nestane.

Ludvík Grym (z publika): Při jednání s investory podporujeme, aby si vyhlašovatelé vybírali porotu sami, protože se domníváme, že se daleko snadněji ztotožní s výrokem poroty, než když je Komorou nominovaná část nezávislé poroty. Druhá věc je, že postrádáme v porotách architektonickou elitu, na druhou stranu jsme ale napadáni i z řad představenstva, že se v porotách objevují ta samá jména, pan profesor Masák se usmívá. Je v tom střet a my hledáme kompromis mezi dvěma polohami.

Sapák: Opakovaně se objevuje nápad v prostředí, které pracuje na soutěžích, aby zde byli zástupci médií. Mysleli jsme především všeobecných, aby se mohli stát svědky procesu, jak se porotuje soutěž. Může se inzerovat snaha o maximální možnou transparentnost.
0 komentářů
přidat komentář