Investor dnes představil projekt podzemních garáží v Brně

Zdroj
Filip Vrána
Vložil
ČTK
12.08.2010 16:35
Brno

Podzemí Zelného trhu (dnešní stav).
Brno - Stavba podzemních garáží na Zelném trhu v centru Brna podle investorů neohrozí ani historická sklepení, ani významnou památku kašnu Parnas. Celková investice do 58 parkovacích míst, z nichž 33 je určeno pro veřejnost, má přesáhnout 60 milionů korun. Kontroverzní projekt dnes investoři představili novinářům.
    Proti projektu se zvedla velká kritika. Občanské sdružení 4AM-Fórum pro architekturu a média zaslalo ministrovi kultury v úterý otevřený dopis, v němž ho upozorňuje na rizika projektu. Dopis podepsalo celkem 49 odborníků a podpořilo 1700 lidí na sociální síti Facebook. Podle spoluautora regulačního plánu městské památkové rezervace Josefa Němce je stavba v rozporu s  regulačním plánem města Brna. Podle něj zavede na historické náměstí další dopravu, která tam bude nekontrolovaně projíždět. Byly by i narušeny tradiční trhy na náměstí, míní.
    Stavba podzemních garáží prý může ohrozit i  otevření historického podzemí, které je plánováno na příští rok. "Ve stejném termínu uvažují organizátoři garážových stání, že začnou stavební práce," uvedl v této souvislosti odborník na problematiku brněnského podzemí Aleš Svoboda. Projekt se podle něj závratným způsobem vyvíjí a mění. "Ani současná jeho varianta mne nepřesvědčila o tom, že by byla zabezpečena kašna Parnas a že brněnské podzemí nedojde újmě," dodal Svoboda.
    Podzemní parkování chce na náměstí stavět firma Magnum Real Estate a majitelé nově vznikajícího hotelu Classis, v jehož bezprostřední blízkosti má vjezd do garáží stát. Podle Jaroslava Dokoupila, jednatele společnosti Arch.Design, která stavbu projektuje, byly podzemní garáže postaveny už v řadě historických měst. Mezi jinými zmínil například Paříž, Barcelonu, Vídeň a Salcburk. "Otázkou je, zda chceme, aby se v  historickém jádru města žilo, nebo z něj uděláme zakonzervovaný skanzen," uvedl Dokoupil. Do centra Brna se podle něj po letech, kdy sloužilo především k  pracovním a komerčním příležitostem, má vrátit trvalé bydlení. Podmínkou k  tomuto kroku je i existence parkovacích míst, kterých je v Brně nedostatek. Poblíž centra byl v posledních letech vybudován pouze jeden parkovací dům, realizace některých dalších se chystá, ostatní parkoviště jsou pouze ve fázi záměrů.
    Stavbu garáží podporovali původně i městští radní. V polovině července souhlasili se zjednodušeným územním řízením. Množství vozů parkujících na Zelném trhu jmenovali jako jeden z hlavních nedostatků náměstí i lidé v  anketě. Vedení města nyní čeká na výsledky územního řízení. Pokud by v jeho průběhu vyvstal závažnější problém, chtějí stavbu zastavit.
    Podle Roberta Juříka ze společnosti Arch.Design se budou garáže stavět na dvě etapy. Náměstí, na kterém už tradičně prodávají své produkty zelináři, má být v provozu i během výstavby. Pro tržnici má být k dispozici 50 až 60 procent plochy. Výstavba má trvat rok a půl. Na povrchu má být v blízkosti budovy Cyrilometodějské záložny a budoucího hotelu Classis rampa s vjezdem do garáží. Celkem 25 míst má sloužit hotelu, 33 dalších je určeno k pronájmu. "Místa budeme pronajímat za tržní ceny," uvedl jednatel společnosti Magnum Real Estate Miroslav Vymazal. Podle něj bude stavba nákladná. "Raději bychom si pronajali již existující parkovací stání, ale taková možnost v centru Brna není," dodal.
0 komentářů
přidat komentář

Související články