Londýnská výstava ukazuje temnější stránku Henryho Moorea

Zdroj
Stanislav Mundil
Vložil
ČTK
23.02.2010 18:40
Velká Británie

Londýn

Londýn - Slavný britský sochař Henry Moore je známý především masivními plastikami abstraktních oblých tvarů, které zdobí v Británii a po celém světě množství náměstí a parků. Výstava, která začíná ve středu v  londýnské galerii Tate Britain, se ale snaží ukázat temnější a komplexnější stránku jeho díla inspirovanou válkou, smrtí a sexem.
    Expozice zahrnuje na 150 děl, mezi nimiž jsou plastiky z kamene, dřeva i bronzu, stejně jako kresby. "Je to první velká výstava Henryho Moorea od roku 1988," řekl ČTK kurátor výstavy Chris Stephens. Tehdejší výstava byla uspořádána dva roky po Mooreově smrti.
    Tentokrát se Tate Britain snaží slavného sochaře do značné míry rehabilitovat a vrátit mu kritické uznání. "I v posledních letech svého života dělal mimořádné věci, ale od 60. let... je jeho dílo spojováno s  parky a náměstími, stal se prostě Henrym Moorem, jakým ho známe," uvedl Stephens.
    Stephens si myslí, že sochařovo kritické renomé ztratilo na lesku především proto, že lidé neznají celé jeho dílo. "Ztratili jsme povědomí o  intelektuální a emoční složitosti jeho raných děl," řekl.
    Výstava se proto snaží přesvědčit návštěvníky, že Henry Moore nejsou jen plastiky před vládními budovami. "V jeho dílech je také intimita, složitost, ponurost. Stal se jedním z nejdůležitějších moderních sochařů nejen díky brilantní technice a formální invenci, ale také proto, že jeho umění bylo odrazem úzkosti a napětí první poloviny 20. století," myslí si Stephens.
    Moore se narodil v roce 1898 jako sedmé z osmi dětí v rodině horníka v Yorkshire na severu Anglie. V  roce 1917 narukoval na frontu, v zákopech ve Francii zažil plynový útok a byl mezi 52 vojáky ze 400, kteří útok přežili. "Po válce byl také aktivní na levém křídle politické scény, možná členem komunistické strany, podporoval republikány při občanské válce ve Španělsku," uvedl Stephens.
    Podle něj zkušenost z  první světové války vrhla stín na všechno, co dělal potom. "Ve 20. a 30. letech vyjadřoval v plastikách lidských postav obecnější věci. Jsou to ztrápené a zranitelné postavy, které mají ale také potenciál k násilí a jsou současně nabité sexem a erotikou," dodal Stephens.
    Velký vliv na sochaře vedle válečných zážitků měla také psychoanalýza. "Mooreovo umění je nepředstavitelné bez Sigmunda Freuda a psychoanalýzy," zdůraznil kurátor výstavy.
    Návštěvníci v Tate Britain narazí na hlavní náměty v Mooreově tvorbě - na abstraktní tvary, na opakující se téma matky a dítěte, stejně jako na nejrůznější variace ležících figur. Kromě toho tu jsou ale i kamenné masky inspirované primitivním umění, mrazivé plastiky válečnických přileb nebo bronz bojovníka se štítem.
    Moore je známý především jako sochař, ale skutečnou slávu mu přinesly ve 40. letech kresby. "Že se z avantgardního výtvarníka stal populární umělec, je zásluhou jeho kreseb z druhé světové války," konstatoval Stephens.
    Výstava také věnuje jeden sál pochmurným klaustrofobickým kresbám z krytů v metru, v nichž se za války Londýňané skrývali. Ve stejném duchu se nesou i depresivní kresby horníků, které Moore kreslil také za války.
    Expozice v Tate Britain potrvá skoro půl roku do 8. srpna.
0 komentářů
přidat komentář