Maďarský pavilon pro šanghajské Expo 2010 od Tamás Lévai

Vložil
Petr Šmídek
22.11.2009 10:30
Maďarsko bude příští rok na světové výstavě Expo 2010 v Šanghaji reprezentovat projekt Tamáse Lávaie. Střed expozice tvoří dvoumetrový plastový objekt Gömböc, který vypadá jako pomačkaná koule a svůj název získal podle maďarského knedlíku. Gömböc je první známý homogenní trojrozměrný objekt s jedním stálým a jedním nestabilním rovnovážným bodem, jediný povrch tak má celkem dvě těžiště. Autory Gömböc jsou dva maďarští matematici Gábor Domokosea Péter Várkony. Gömöc má kromě jednoho bodu, do něhož se vždy vrací, ještě jeden, takzvaný nestabilní: na něm je teoreticky možné objekt opatrně vyvážit, ale sebemenší postrčení ho opět překotí a on se vrátí zpět do stabilní pozice. Jako již mnohokrát v historii přišla inspirace ze světa přírody. V tomto případě matematici vycházeli z želvího krunýře.
Pavilon z dřevěných tyček má znázorňovat složitou cestu při objevování Gömböc. Nehmotná povaha vynálezu je vyvolávána nehmotnými prostředky: prostor, světlo a zvuk. Info>


EMPTY SPACE
- GÖMBÖC, as a distinguished pebble analogy, helps to understand empty space and to recognize its uniqueness and greatness. In order to represent it in architecture, we had to combine features that are used by both mathematics and architecture: homogeneity, abstraction, dynamics and playfulness. The buffer space behaves as a wood opening, being created from a three dimensional matrix of vertically moving wooden sound tubes. The phenomenon as a whole can only be seen in our mind, mainly as a play of light and shadows while moving in space.
NATURAL LIGHTS - The sunshine is reflected on the light, glossy floor and illuminates the entire structure from beneath. Outdoor there would be a pipe structure, functioning as a ‘curtain’, in which water is circulated with air bells.
ARTIFICIAL LIGHTS
- Light sources are built into the wooden sound tubes as stars in the sky.
SOUNDS - The wooden installation in itself is like a musical instrument, tubes are sound-boxes.
AFTERLIFE OF THE ARCHITECTURAL INSTALLATION - The appearing elements in the exhibition space constitute a harmonic unity in them, embodying the phenomenon that is created through the structur, it raises the opportunity of open-air exhibition with the moving light-sound-space, as a synthesis of nature.
0 komentářů
přidat komentář

Související články