Před 180 lety se rozjela koněspřežná dráha

Vložil
ČTK
29.09.2008 10:30
Praha

Praha - Česká železnice patří mezi nejhustší železniční sítě v Evropě a navíc se může pochlubit i historickým unikátem - 30. září 1828 byl zahájen provoz koněspřežné dráhy, která se stala první stavbou svého druhu v kontinentální Evropě. Dráha spojovala České Budějovice s rakouským Lincem a v plném provozu byla od roku 1932. V roce 1936 byla prodloužena ještě o 200 kilometrů až k solným dolům u Gmündenu.

    Trať s rozchodem 1106 milimetrů tvořily pražce, na které byly coby kolejnice připevněny dřevěné trámy okované železnými pásy. K překonání 129 kilometrů mezi Budějovicemi a Lincem potřebovaly osobní vlaky plných 14 hodin. Nákladním vlakům trvala cesta až tři dny. Nejčastějším přepravovaným zbožím byly sůl, dřevo a uhlí.
    V roce 1868 začala přestavba trati, která měla umožnit provoz parních lokomotiv, a poslední vlak tažený koňmi vyjel na trať 15. prosince 1870. V roce 1971 byla koněspřežka, nebo přesněji to, co z ní zůstalo, vyhlášena národní kulturní památkou.
0 komentářů
přidat komentář