Topolánek: Memorandum k magistrále není právně závazné

Source
Tereza Měrtlová, Michal Burian
Publisher
ČTK
29.04.2008 12:50
Czech Republic

Prague

Vítězný návrh na novou podobu
Václavského náměsti
(autoři Cigler Marani Architects)
Praha - Memorandum k převedení části severojižní magistrály za budovu Národního muzea není právně závazné, na dnešním podepisování dokumentu ke zklidnění severojižní magistrály zahloubením její části v centru města pod zem to řekl premiér Mirek Topolánek (ODS). Politici jsou ale přesvědčeni o tom, že se stavba, která má podle odhadů stát deset miliard korun, uskuteční. Podle pražského primátora Pavla Béma (ODS) by práce mohly skončit v roce 2014, připustil také, že způsobí velké problémy v dopravě.

Memorandum dnes podepsali Topolánek, Bém, ministr dopravy Aleš Řebíček a ministr kultury Václav Jehlička. Projekt zahrnuje také kompletní rekonstrukci Národního muzea. V dokumentu je zakotveno i vybudování podzemního spojení Národního muzea s budovou bývalého Federálního shromáždění.
"Závaznost memoranda nemá žádnou právní sílu," řekl dnes Topolánek s tím, že je to velmi silná politická proklamace a v tom smyslu je závazná. Praha ale už má s vládními sliby, které se nakonec nevyplnily, zkušenost. Vláda Miloše Zemana (ČSSD) slibovala miliardy korun na pražské metro, hlavní město se jich ale nakonec nedočkalo. Stoprocentní jistotu podle všeho necítí ani Bém. "S velkou pravděpodobností bude projekt proveden," řekl Bém, který prý jako primátor udělá vše pro to, aby se "koplo do země" ještě před rokem 2010.
Václavské náměstí čekají i další změny. "S jistou mírou pravděpodobnosti mohu říct, že se na Václavské náměstí vrátí koleje, ale vedeme diskusi, jestli se tam vrátí také tramvaje," uvedl Bém. Trasa by totiž mohla být využívána při dopravních problémech nebo haváriích v Ječné ulici.
Přesunem magistrály se sice znovu spojí Václavské náměstí, řidiči ale ze stavebních prací mít radost nebudou. "Takhle mimořádně nákladná a ambiciózní stavba přinese obrovské problémy," řekl Bém. Dopravní omezení by měla být mezi roky 2011 a 2014, odhadl Bém. Předtím bude ale nutné dobudovat například severozápadní část vnitřního automobilového okruhu mezi Malovankou a křižovatkou Pelc-Tyrolka.
Podle premiéra jednotlivé projekty nemají problém s financemi, ale s koordinací všech staveb. Jen oprava muzea by měla stát 4,5 miliardy korun. Kromě přesunu magistrály a jejího zúžení o dva jízdní pruhy nebo oprav muzea by případně podle premiéra mohla spolupráce zahrnovat i vybudování garáží pod svatým Václavem.
"Každý projekt je významný sám o sobě, ale dohromady tvoří ucelený soubor unikátních opatření pro to, aby tady vznikla kulturní zóna obou budov Národního muzea a opery," řekl Topolánek. Podle generálního ředitele Národního muzea Michala Lukeše byl dnešním podpisem zahájen nejvýznamnější kulturní počin tohoto století.
Podle Béma existují dvě až tři varianty, jak by celý přesun magistrály mohl vypadat. Na projektu podle něj hlavní město pracuje čtyři roky. Hlavní diskuze se pak vedou o délku tunelu, který by měl být částečně ražený a částečně hloubený, směrem k Nuselskému mostu. Magistrála přijde ve středu města o dva jízdní pruhy. Místo nynějších tří v každém směru bude mít dva. Kapacita silnice by se měla snížit ze současných 85.000 na 50.000 automobilů denně. S regulací dopravy pak bude podle Béma také souviset zavedení mýtného v centrální části metropole.
Odborníci v minulosti vypracovali dvě možnosti zrušení magistrály před muzeem. Podle jedné by vedla za budovou po povrchu, podle druhé v tunelu. Dále se zabývali podpovrchovou variantou.
0 comments
add comment