Stavbaři nevyužívají vodní dopravu, stěžují si dopravci

Zdroj
Tereza Měrtlová
Vložil
ČTK
25.04.2008 01:15
Praha

Praha - U řady velkých staveb by se mohla uplatnit při přepravě stavebních hmot vodní doprava, která je šetrnější k životnímu prostředí než nákladní auta. Místo toho se materiál vozí auty, které obtěžují obyvatele a ničí vozovky, řekl dnes ČTK Jan Kafka ze sekce vodní dopravy Svazu dopravy. Stavební firmy se ale hájí, že lodní dopravu často použitelná není.
    Stavbaři dopravu po vodě většinou odmítají, protože je dražší a je nutné náklad několikrát přeložit. "Musíme provést dva překlady navíc proti automobilové dopravě," uvedl Kafka. Cenovou konkurenceschopnost ztratila vodní doprava také s  výhodou oddaněné nafty. "To nám velmi ztížilo předpoklady zapojit se do přepravního řetězce v minulém a letošním roce," dodal. Loďaři však tvrdí, že pokud se započítají náklady na opravy silnic, je lodní doprava konkurenceschopná.
    V minulosti se vodní doprava uplatnila při stavbě Letenského tunelu nebo Palladia na náměstí Republiky. Jako příklady nynějších staveb Kafka jmenoval Tunel Blanka, silniční obchvat u Komořan a obchvat mezi Lahovicemi a Slivencem. "I když jsme dávali nabídky pro převážnou část současných velkých staveb, ať je to silniční obchvat u Komořan nebo silniční obchvat z Lahovic na Slivenec, tak se to nepodařilo," uvedl Kafka.
    "Stavba části okruhu mezi Slivencem a Lahovicemi je vysoko ve stráni nad Radotínem a tam se skutečně nedostane jiná doprava než automobilová," uvedla Alena Čechová, mluvčí společnosti Hochtief, která stavbu realizuje. Navíc pokud by firma chtěla přepravovat pomocí lodí, musela by materiál k vodě dopravit přímo Radotínem, což by zatížilo místní obyvatele, tvrdí Čechová.
    Lodní dopravu není podle mluvčího společnosti Skanska Ondřeje Šucha možné volit ani při stavbě u Komořan. "Rádi bychom ji využívali, ale splavnost Vltavy se nekryje s trasou, kam se nyní materiál vozí," řekl. Lodě ale Skanska používala například při stavbě dálnice D8, kdy z Ústí nad Labem vozila písek. Společnost se snaží přepravovat i pomocí železnice, tu zapojila například při stavbě Nového spojení, kde vybudovala i vlastní koleje.
    Lodě se neuplatňují ani při stavbě tunelu Blanka, kde dopravci také nabídky podávali. Teď bojují o to, aby se alespoň při portálu Letná a dalších navazujících úseků vodní doprava využila. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka by ale vodní doprava stavbu prodražila. "Jsou to veřejné peníze, a to by se špatně vysvětlovalo," dodal Polák. Navíc by podle Poláka stejně k Vltavě musela jezdit naložená auta. Metrostav ale uvažuje o dopravě po kolejích, protože by mohla využít blízké Dejvické nádraží. Železnice ale také podle Poláka vychází dráž než automobilová doprava.
    Podle lodních dopravců by se dal stavební materiál přepravovat po vodě při stavbách v Libni, na Maninách nebo Rohanském ostrově. Naložená nákladní auta by pak nezatížila městské komunikace a neobtěžovala Pražany. "Předpokládá se, že výstavby na Rohanském ostrově bude obsloužena lodní dopravou," řekl ČTK náměstek pražského primátora Pavel Klega (ODS).
    Nadějně z hlediska vodní dopravy vypadá přestavba čističky na Císařském ostrově. Přepravu materiálu po vodě požadují Praha 6 a 7. "Přes Vítězné náměstí naložená auta nepustíme, když nebudou moci jezdit jinudy, nebude zbytí," řekla ČTK koordinátorka strategického rozvoje Prahy 6 Jaroslava Trnková s tím, že se tak radnice snaží ochránit občany před automobilovou dopravou.
    Lodní dopravci jsou schopni po vodě přepravit tři miliony tun stavebních hmot, kapacitu by mohli i navýšit. Praha má tři přístavy - Holešovice, Smíchov a Radotín. Pro nakládání a vykládání materiálu by bylo možno využít i další nakládací místa, například Na Františku, Pelc Tyrolka, Vychovatelna, Maniny, Podhoří v Praze 8, Klecánky a další. Výkopy a sutě se pak mohou ukládat do vytěžených lomů a pískoven u Labe a Vltavy. Jedno soulodí přepraví 1750 tun materiálu, což je množství, na které by bylo potřeba 70 aut.
0 komentářů
přidat komentář