Technické muzeum vystavuje vysušené plány Národního divadla

Zdroj
Markéta Horešovská
Vložil
ČTK
29.11.2005 17:05
Praha

PRAHA - Národní technické muzeum (NTM) dnes zahájilo výstavu restaurovaných plánů Národního divadla, které před třemi lety zaplavila voda při povodni. Díla byla uložena v depozitáři muzea v Praze na Invalidovně. Návštěvníci si budou moci prohlížet soutěžní návrhy na stavbu divadla i architektonické plány realizované budovy. Mohou se seznámit i s postupem ručního vysoušení a ukázkami dvou mechanických metod.
NTM patřilo při povodních k nejpostiženějším institucím. V barokní budově v Karlíně voda vystoupila do výšky přes tři metry a poničila stovky tisíc dokumentů Historického ústavu armády a technického muzea - to mělo zatopeno množství materiálu, které tvořilo asi deset procent jeho sbírek. Trojrozměrné předměty se po očištění konzervují, vzácné architektonické plány, dokumenty i fotografie se rozmrazují a restaurují. NTM by chtělo mít všechen archivní materiál zasažený vodou vysušený v roce 2013.
Muzeum začalo stejně jako většina poškozených kulturních institucí vysušovat samo, bez čekání na slíbenou pomoc od státu. Pomohly například nadace SOS Architektura, Česká komora architektů či Britská rada. Ta věnovala technickému muzeu a předtím i Národní knihovně vakuové baličky. Z původních zamražených 200 metrů krychlových mají v muzeu vysušeno a vydezinfikováno 35 metrů krychlových materiálu.
K ošetření zamraženého papíru používají různé instituce různé postupy. Méně náročný materiál se dá vysušovat i v upravených sušičkách dřeva. Někteří používají metodu lyofilizace, při níž se v komorách s vakuem stává z vody ve stadiu ledu přímo vodní pára. Tak se suší třeba v Národním archivu. NTM používá na svém loni vzniklém specializovaném pracovišti třetí metodu - ruční vysoušení, jež je nejšetrnější.
Archiv architektury totiž obsahuje například plány na jemném papíře, jiné dokumenty jsou na křídovém papíře, a proto je třeba věnovat se každému kusu jednotlivě. Ruční vysoušení navíc umožňuje vytřídit z balíků zamrazovaných v době povodní mnohdy chaoticky doprovodný materiál, třeba desky, spisy z kanceláří či časopisy. Fotografie, které utrpěly nejvíce, pracovníci muzea přefocují a jako jediný materiál je digitalizují.
0 komentářů
přidat komentář