Ekologové zařadili R52 mezi nesmyslné stavby Evropy

Zdroj
Vladimír Klepáč
Vložil
ČTK
25.02.2008 20:50
Brno


Brno - Projekt stavby rychlostní silnice R52 z Brna do Vídně umístili ekologové na třetí z 50 příček podle nich nejnesmyslnějších projektů v  Evropě, které usilují o finanční podporu unie. Komunikace za deset miliard korun by měla stát v roce 2014. Její stavbu prosazuje Jihomoravský kraj s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). Ochranáři jsou proti. Záměr navrhli na seznam nesmyslných staveb ekologové z Hnutí Duha.
    "Projekt R52 jsme dnes prezentovali v  Bruselu. Do čela žebříčku jej umístili členové ekologických organizací Přátelé Země a CEE Bankwatch Network," řekl ČTK Pavel Přibyl.
    Na první příčce se umístil záměr výstavby devíti spaloven v Polsku a na druhém tamní záměr výstavby magistrály Via Baltica, která by měla protnout přírodně cenná území. Ekologové považují projekty na seznamu nejen za kontroverzní, ale i zcela zbytečné. Jejich výstavbou by bylo proinvestováno 550 miliard korun.
    Záměr výstavby R52 patří na Moravě k nejkontroverznějším projektům. Plány Jihomoravského kraje a ŘSD kritizovala nejen Evropská komise, ale i ombudsman Otakar Motejl.
    Výhrady mají k tomu, že byla dosud zvažována jen jedna varianta budoucí hlavní trasy Brno-Vídeň. Měla by vést po současné komunikaci přes Mikulov. Znamenalo by to rozšířit silnici protínající vodní dílo Nové Mlýny na Břeclavsku a vést rušnou dopravu těsně kolem Chráněné krajinné oblasti Pálava a dalších přírodně velmi cenných oblastí.
    Vláda loni v září uložila ministerstvu dopravy, aby s ministerstvem životního prostředí vytvořilo komisi, která posoudí ekology navrhovanou variantu. Komise podle dostupných informací zatím nevznikla. Ochranáři chtějí, aby trasa vedla po současné dálnici D2. U Břeclavi by pak stačilo postavit městský obchvat a přivést dopravu z dálnice na hranice s  Rakouskem.
    Ekologové upozorňují na to, že tato varianta je šetrnější a navíc z hlediska ochrany přírody přijatelnější. Kraj s tím ale nesouhlasí a tvrdí přesný opak. "Z výsledků nejnovější vyhledávací studie, kterou nechalo zpracovat ŘSD a která je nutná pro případné posouzení obou variant, vyplývá, že trasa přes Břeclav je mnohem horší než původní varianta přes Mikulov. Není pravdou, že bude stát méně peněz, předpokládané náklady jsou naopak o jednu až dvě miliardy vyšší," řekla dnes ČTK jihomoravská radní Anna Procházková.
    Silnice by podle studie navíc musela protnout Lednicko-valtický areál, který je od roku 1997 na seznamu světového kulturního dědictví UNESCO. "V trase ležící řeku Dyji a dvojici železničních tratí vedoucí z Břeclavi do Vídně a Bratislavy by musela silnice překonat pomocí mostních estakád a náspů vysokých až 15 či 20 metrů," řekla Procházková.
    Studie, která by srovnala obě varianty, je proto podle Procházkové zbytečná a kraj se v příštích měsících pokusí evropské komisaře v Bruselu přesvědčit, aby na ni nadále netrvali.
4 komentáře
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Ekologové
Mirda
26.02.08 04:26
3x
jiri
27.02.08 05:05
R52
I
27.02.08 06:07
bla
bla
27.02.08 11:26
zobrazit všechny komentáře

Související články