Přísnost soutěží může prodražovat dálnice, ŘSD nesouhlasí

Vložil
ČTK
11.02.2008 15:45
Praha

Praha - Méně přísná kritéria tendrů na veřejné stavby by podle organizace Transparency International (TI) mohla znamenat proti současným cenám úspory až o 30 procent. Nadbytečná přísnost kvalifikačních kritérií však potenciální dodavatele odrazuje a vede následně k prodražování staveb. TI to dnes oznámila v tiskové zprávě s odvoláním na svou nejnovější analýzu veřejných zakázek na velké dopravní stavby. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) s tím, že jsou kvalifikační kritéria pro tendry příliš přísná, nesouhlasí.

    Dokládá to rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze začátku února ve věci dostavby posledního úseku dálnice D8 přes České středohoří. Úřad jednal právě o kvalifikačních kritériích tendru. Podnět k přezkoumání tohoto řízení podala TI loni v září. "Kvalifikační podmínky byly naprosto v pořádku vzhledem k technické náročnosti stavby," řekla ČTK k rozhodnutí úřadu mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
    Ředitelství začne letos při výběrových řízeních na stavbu silnic a dálnic používat cenové normy. Ty vypracovali odborníci z ČVUT a určují hranice, ve kterých by se měla pohybovat cena jednotlivých částí stavby.
    Cena kilometru české dálnice se podle studie ČVUT pohybuje od 180 milionů do 340 milionů korun. To je však pouze základní cena, ve které nejsou započítány například náklady na výkup pozemků, napojení na vedlejší silnice, geologické vlivy nebo potíže při zakládání mostů. Celková cena se tak může vyšplhat až na miliardu korun.
    ŘSD se poslední dobou stalo terčem kritiky médií, podle kterých jsou české dálnice až čtyřikrát dražší než například německé. Nechalo si proto zpracovat analýzu, ze které vyplývá, že velké dálniční mosty se v České republice stavějí o 14 procent levněji než v Německu, naopak kilometr raženého tunelu je v ČR o 27 procent dražší než u západních sousedů. Celkově jsou podle již dřívějšího sdělení šéfa ŘSD Alfreda Brunclíka náklady na výstavbu dálnic v ČR na úrovni 74 procent průměru EU.
0 komentářů
přidat komentář