ŘSD: Mosty stavíme levněji a tunely dráž než v Německu

Vložil
ČTK
26.09.2007 15:40
Praha

Praha - Velké dálniční mosty se v České republice stavějí o 14 procent levněji než v Německu, naopak kilometr raženého tunelu je v ČR o 27 procent dražší než u západních sousedů. Na včerejším Žofínském fóru to řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfred Brunclík. ŘSD si nechalo vypracovat analýzu v reakci na kritiku médií, že české dálnice jsou několikrát dražší než německé.

    Z analýzy mimo jiné vyplývá, že kilometr české dálnice je o 17 procent levnější než kilometr rakouské, ale o pětinu dražší než kilometr dálnice ve Slovinsku. "Ten výsledek je ale třeba brát s rezervou," řekl Brunclík, podle kterého jde jen o pokus korektního srovnání. "Dálniční stavby fakticky nelze objektivně porovnat, maximálně můžeme hovořit o objektech," vysvětlil, proč analýza srovnává především mosty a tunely.
    Do ceny dálnic se údajně promítají další položky, které se stát od státu liší. Jde například o opravy přilehlých komunikací, výstavbu protihlukových stěn, nebo náklady na stavební dozor. ČR má jedny z nejpřísnějších protihlukových limitů a ekologických norem, takže je nutné stavět například zelené nadchody pro zvěř.
    Ekologická a protihluková opatření spolknou zhruba deset procent celkových nákladů na dálnici, dalších 15 procent připadá na stavební dozor, výkup pozemků a soudní pře s tím související.
    Dosavadní srovnání prý nebrala v potaz například ani DPH nebo dobu výstavby. Nejkřiklavější příklad, na který média upozornila, je dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem. Podle některých zpráv byla tato dálnice až čtyřikrát dražší než srovnatelný úsek německé dálnice A7.
    To včera přiznal i Brunclík. "Ta cena je skutečně čtyřikrát vyšší, ale ta německá dálnice se stavěla začátkem 90. let, takže my jsme teď v úplně jiných cenách," řekl o části dálnice D8, která byla otevřena koncem roku 2006.
    Místo srovnávání se zahraničím chce ŘSD vypracovat systém maximální ceny, ze kterou hodlá dálnici postavit. "Můžeme říci, za kolik se ta dálnice dala postavit a tady je určitě co zlepšovat," řekl Brunclík. ŘSD chce spolupracovat například s odborníky z Českého vysokého učení technického.
    V České republice je necelých 1000 kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Zhruba do roku 2017 by se měl počet kilometrů zdvojnásobit, čímž bude česká dálniční síť kompletní. Kilometr dálnice stojí v rovné krajině přes 200 milionů korun, v horách, kde jsou tunelu a mosty, se cena může vyšplhat až na miliardu korun.
    Kromě cen dálnic dal Brunclík na Žofínském fóru k lepšímu i další zajímavé statistiky. Například, že čeští řidiči osobních vozů ujedou za den přes dvě miliardy kilometrů. "To znamená vzdálenost dvanáckrát ke Slunci," srovnal Brunclík. Významnější je, že podíl nákladu přepraveného po silnici na celkově přepraveném nákladu v ČR vzrostl od roku 1989 z 23 procent na nynějších 72 procent.
0 komentářů
přidat komentář