Práce na železničních tunelech pod Vítkovem finišují

Zdroj
Tereza Měrtlová
Vložil
ČTK
21.08.2007 13:05
Praha

Praha - Práce na železničních tunelech pod pražským Vítkovem finišují a do konce roku bude jejich stavba hotova. ČTK to sdělil Ondřej Šuch ze stavební firmy Skanska. Tunely budou součástí takzvaného nového spojení některých nádraží v metropoli, a tedy i železničních koridorů. Náklady na tuto stavbu budou asi osm miliard korun, otevřena by měla být v prosinci 2008, tedy asi o dva roky dříve oproti předpokladům.

"Nyní se v tunelech dělají podlahy, chodníky a instalují se technologie," uvedl Šuch. "Začátkem příštího roku začne pokládka kolejí a montáž trolejí," dodal.
Tunel blíže ke Karlínu bude dlouhý 1316 metrů, z nichž 1151 je ražených. Bude dvoukolejný a propojí hlavní nádraží s nádražím Libeň. Společnost Subterra tam začala pracovat v srpnu 2005.
Tunel blíže k Žižkovu bude dlouhý 1365 metrů, z toho 1251 metrů je ražených. Práce zahájila firma Metrostav v květnu 2005. Také v něm budou dvě koleje pro obousměrné propojení hlavního nádraží a nádraží Vysočany a Holešovice.
Vedle dvou tunelů, které tvoří jádro stavby nového spojení, firmy budují železniční mosty. Východní estakáda Sluncová je dlouhá 322 metrů. Dělníci v současnosti staví pilíře, opěry a nosné konstrukce. Další estakáda na západě, Masarykova a Husitská, měří 322 metrů. Vzniká tam nosná konstrukce a přemosťuje se Husitská ulice. Další most, tříkolejný na Balabence, je hotový a dělníci pracují na nových tratích. Součástí projektu je silniční estakáda mezi Krejcárkem a Palmovkou, která byla otevřena loni v prosinci.
Původně měly vlaky železničním uzlem projíždět až v roce 2010. Díky novým technologiím se stavba o dva roky zkrátila. V roce 2009 budou trať čekat už jenom dokončovací práce a například výsadba zeleně. "Je jasné, že tento projekt nebylo možné vytvořit bez někdy výrazných omezení dopravy jak silniční, tak i železniční, i proto jsme velmi rádi, že se dobu výstavby podařilo výrazně zkrátit," uvedl Jan Mitlöhner ze Skansky.
Výstavba nového spojení umožní začlenit železniční dopravu do systému integrované hromadné dopravy. Spojení také propojí nejdůležitější železniční koridory, zlepší se i doprava mezi Prahou a obcemi Středočeského kraje. Železnice opustí nynější trasy kolem Vítkova, místo nich povedou stezky pro pěší a cyklisty.
Stavební práce na projektu, jehož investorem je Správa železniční dopravní cesty, začaly v roce 2004. Zahrnuje celkovou modernizaci veškerých tratí, výstavbu deseti železničních a dvou silničních mostů, dvou mimoúrovňových křižovatek a dvou tunelů. Na stavbě spolupracuje sdružení firem Pražské spojení pod vedením firmy Skanska ŽS. Vedle Metrostavu a Subterry jsou jeho dalším členem Stavby silnic a železnic. Peníze putují ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
0 komentářů
přidat komentář