Stavbu obřího kola v Berlíně stále provázejí otazníky

Vložil
ČTK
17.05.2007 12:20
Německo

Berlín


Berlín - Málo světových metropolí se může pochlubit tak skvělými přirozenými panoramaty jako má Praha. Touha dívat se na města z výšky je však lidem vlastní, proto si už od nepaměti staví nejrůznější věže a rozhledny. V posledních letech jsou po velkém úspěchu Londýnského oka opět v módě obří vyhlídková kola. Berlín, o němž se žertovně říká, že jeho nejvyšším bodem je špička televizní věže na Alexanderplatzu, se na stavbu nové atrakce teprve chystá.
    O obřím kole se ve městě, jehož centrum leží v "závratné" výšce 31-70 metrů nad mořem, diskutuje již dlouho. Původně se plánovalo jeho otevření při loňském mistrovství světa ve fotbale, projekt však nevyšel. Největší emoce pak vzbuzovala debata o otázce "kam s ním", v níž kromě věcných námitek padaly i poměrně bizarní argumenty. Ochránci přírody vyslovovali obavy, že 185 metrů vysoká konstrukce (třikrát vyšší než Petřínská rozhledna) v sousedství berlínské zoologické zahrady naruší intimní život nosorožců a zabrání migraci ptáků. Přesto právě pozemek u slavné stanice zoo v  závodu s ostatními berlínskými lokalitami letos v lednu zvítězil.
    "Poloha je bezpochyby velmi centrální, vyhlídka na památky je vynikající, a to na obě strany - jak na východ tak na západ města - a infrastruktura by snad ani nemohla být lepší," tvrdí Michael Waiser, jednatel společnosti Great Berlin Wheel, která se chystá atrakci postavit a provozovat.
    Svým způsobem má pravdu - i nezaujatému pozorovateli se však může vloudit myšlenka, že pro ideální výhled na historické centrum města (s výjimkou sousední třídy Kurfürstendamm) je kolo přece jen situované trochu "moc na západě". Od Braniborské brány a Postupimského náměstí lokalitu dělí bezmála tři kilometry dlouhý Tierpark, od Berlínského dómu ještě přibližně dvojnásobná vzdálenost. Podle mnohých také město kvůli volbě pozemku u populárního zoo propáslo šanci na oživení některé méně atraktivní oblasti v centru.
    Větším problémem však může být parkování v bezprostřední blízkosti kola. I když se vezme v úvahu optimistický předpoklad provozovatelské firmy, že jen pětina z plánovaných až 31.000 návštěvníků denně přijede vlastním vozem, může být v okolí turistického magnetu nepříjemně těsno. Zvlášť, když provozovatel podle Waisera zamýšlí zajistit jen část z původně plánovaných 270 parkovacích míst pro osobní automobily. Počítá totiž s tím, že město na sousedním Hardenbergplatzu beztak brzy postaví rozlehlou podzemní garáž.
    Waiser vidí Berlín jako ideální místo pro stavbu kola - metropole na Sprévě se stále mění a roste, v posledních letech trvale stoupá počet jejích návštěvníků. V  loňském roce se umístila na třetím místě mezi nejnavštěvovanějšími městy Evropy - po Londýnu a Paříži. Jeho firma hodlá do atrakce investovat 120 milionů eur a počítá, že přímo vytvoří na 200 nových pracovních míst. Pro zastupitelstvo zadluženého Berlína trpícího vysokou nezaměstnaností to zní jako rajská hudba. Přesvědčení, že se projekt podaří uskutečnit, převládá i přes další posunutí termínu, kdy by měl získat stavební povolení. Nyní se počítá s říjnem letošního roku a spuštěním kola na konci léta 2009.
    Provozovatel počítá, že atrakce přiláká ročně na dva miliony návštěvníků a investice se vrátí v průběhu deseti let. Vstupné (v plánované výši asi 11 eur) má být však jen jedním z  příjmů - celkem 36 kabin obřího kola má být pronajímáno i na společenské akce. Každá z nich má pojmout až 40 lidí. Kolo prý bude v provozu plných 350 dní v  roce. Firma Great Wheel Corporation, pod jejíž hlavičkou vystupuje i berlínský projekt, má podle své internetové prezentace v plánu postavit v brzké době dvě obří kola i v Číně (v Pekingu a městě Čching-tao), dále v Dubaji, Singapuru a americkém Orlandu.
0 komentářů
přidat komentář