1) Barevné a tvarové slyšení při hudbě a hudební vnímání tvarů jest nejnápadnějším dokladem spojitého vnímání smyslového. V tomto článku měl jsem na zřeteli zdůrazniti spojitost tvarů s hudbou, proto se úmyslně nezabývám barevností hudebních představ a součinností barev s tóny. Aby souvislost článku netrpěla výkladem jednotlivých pojmů, připojuji je ve formě poznámek. Prodleva budí velkou představu toniny, která vládne skladbě tak dokonale, že i velké disonance jí tvarově podřizuje. Disonance lze přirovnati k reflexům na tvaru toniny, jimiž vynikne právě jejich plastičnost.
2) Dur a mol: ústřední stavby s tendencí výškovou jsou převážně durové, mol není zrcadlovým obrazem tóniny dur, o čemž nás již přesvědčila hudební akustika.
F As C..........c" e" g" (zdánlivá symetrie).
Mol má tendenci vodorovnou, je mnohem složitější jak v hudbě, tak v architektuře. Modulace z dur do mol jsou příjemnější než z dur do dur nebo z mol do mol a mají zejména krásný sled, když tonina dur je nižší než tonina mol. »Si che il pie fermo sempře era il piú basso. Demte, inferno, comto primo.«
3) Harmonické představy jsou kombinací různých chvění a hraničí s fysikálnímí zákony. Harmonií nazývám fysiologickou část společného vnímání. Do psychické části — melodie — již chvění nezasahuje, vládnou tam zákony geometrie a abstraktnost čísla. O melodii jsem pojednal ve článku -Je melodie základem umění?« (Stavba V, 8.)
4) Rytmus je psychickému a fysiologickému dění společný, ale jest významnější, není-li nápadný.