Content

Rem Koolhaas OMA/AMO; Stavby, projekty a koncepty od roku 1996

Vložil
Petr Šmídek
20.01.2004 13:00
Content subst [kontent] 1 obsah (knihy) 2 spokojenost; (table of) -s obsah v knize; [k?n´tent] adj spokojený.
Anglicko-český slovník, Fin Publishing, Olomouc 1997, s.129.

Stihli jsme to na poslední chvíli. Místo a datum konání výstavy nebylo náhodné. Rem má každý svůj krok promyšlený s bravurou šachových velmistrů. Jen 3,5 kilometru od galerie se ve stejném období dokončila holandská ambasáda - jeho první významná realizace v Německu (nepočítám-li IBU, tak do té doby zde "jen" vyhrával soutěže). Místo konání taky bylo voleno záměrně. Kromě toho, že Koolhaas potřebuje opravdu hodně místa, aby se mohl předvést v plné své kráse, je Nová národní galerie jedinou Miesovou poválečnou stavbou v Evropě. V minulých letech strávil Koolhaas analýzami a přestavbou hájeného Miesova území na chicagské IIT spoustu času. Z tohoto úsilí vznikl nedávno dokončený McCormick Tribune Campus Center v samém srdci IIT a teoretický text Miestakes.
Šťastlivci, kteří podali nadlidský výkon a shlédli pozorně výstavu opravdu celou, zcela jistě nezaznamenali všechny skryté odkazy a narážky, přestože byly servírovány ve stravitelné formě. Nikdy předtím jsem nezažil, tak bouřlivý zájem o vystavované dílo. Atmosféra se dala přirovnat k letištnímu terminálu nebo obchodní galerii. Přirovnání k dopravní stavbě je zcela na místě. Výstavním sálem se nesly hlasy moře národností nejen z Evro- py. Ústřední postava výstavy byla během naší návštěvy v budově přítomna a účastníci nedávného výletu z ČVUT mají stejnou zkušenost. Podobný způsob prezentace nedávno volil v naší končině Vladimír Kokolia, který návštěvníky brněnského Domu umění nejen zahltil kvantitou tvorby, ale svou permanentní fyzickou přítomností pozorovatelům zprostředkoval vnímání svých obrazů.
Výstavu doprovází několikasetstránkový útvar, který grafikou, formátem nebo cenou vybočuje ze standardů architektonických publikací. Tomu odpovídá volba nakladatelství, které by se stěží dalo považovat za konzervativní. To, že si Rem Koolhaas s šéfem vydavatelství Taschen rozumějí, dokazuje jeden z prezentovaných konceptů na výstavě - dostavba slavné hollywoodské Chemosphere od Johna Lautnera, kterou Benedikt Taschen vlastní.
Termín 18. ledna 2004 nebyl poslední možností shlédnout Koolhaasovu epopej. Výstava teď poputuje do rotterdamského Kunsthall, a odtud se vydá na cestu po Evropě, do Ruska, Asie a Ameriky.
0 komentářů
přidat komentář