Nejnavštěvovanější výstava výtvarných děl byla expozice Karel IV.

Zdroj
Markéta Horešovská
Vložil
ČTK
08.01.2007 22:05
Praha

Praha - Nejnavštěvovanější výstavou výtvarného umění v loňském roce byla přehlídka umění z doby vlády posledních Lucemburků, kterou uspořádala Správa Pražského hradu s Metropolitním muzeem v New Yorku. Výstavu v Obrazárně Pražského hradu vidělo denně 1055 lidí a trvala 95 dnů. Byla na prvním místě i v absolutních číslech - celkově ji vidělo 100.245 lidí.

    Kdyby neplatila pravidla omezující množství lidí v expozici, pravděpodobně by byl počet návštěvníků ještě vyšší. Stáří a vzácnost exponátů však podle pořadatelů neumožnily pustit do expozice najednou více lidí; mnoho zájemců se na výstavu nedostalo. Když se její premiéra konala před rokem v New Yorku, vidělo ji během tří měsíců 170.000 lidí a denní návštěvnost byla 2000 diváků. Metropolitní muzeum je však obecně instituce s vyšší návštěvností a s českými institucemi ji nelze srovnávat.
    Druhou výstavou s největší denní návštěvností byla loni v Česku přehlídka fotografa Antonína Kratochvíla, kterou v putujícím vlaku uspořádala Galerie Leica. Denně ji vidělo 495 lidí, trvala 92 dny a celkem snímky vidělo 45.540 lidí. Třetí nejnavštěvovanější přehlídkou bylo bienále grafického designu v Brně uspořádané Moravskou galerií v Brně. Za 91 dní vidělo přehlídku v několika objektech 33.176 osob, denní průměr činí 365 lidí.
    ČTK získala informace o počtu diváků od Domu umění města Brna, Egon Schiele Art Centra, Galerie hlavního města Prahy, Galerie Rudolfinum, Galerie Leica, Moravské galerie v Brně, Národní galerie v Praze, Obecního domu a Správy Pražského hradu.
    Čtvrtou, pátou a šestou příčku obsadily výstavy uspořádané Národní galerií v Praze. Přehlídku děl Františka Ženíška za čtyři měsíce vidělo 32.677 lidí, denní návštěvnost byla 327 diváků. Téměř stejnou návštěvnost měly výstavy děl Běly Kolářové a Zorky Ságlové, obě ve Veletržním paláci vidělo přes 17.000 diváků, Kolářová měla denní průměr 278 lidí, Ságlová 273 lidí.
    Na sedmém místě je výstava děl Rudolfa Kremličky pořádaná Galerií hlavního města Prahy. Za 64 dní ji vidělo 15.576 lidí, tedy 243 osob za den; výstava potrvá ještě do konce ledna. Na osmém místě je přehlídka prací ze soutěže Grand Prix Obce architektů - měla denní průměr 234 lidí. S denním průměrem 220 lidí jsou na devátém místě tři výstavy pořádané českokrumlovským Egon Schiele Art Centrem - za 177 dní navštívilo expozice Alberta Giacomettiho, Ernsta Scheideggera a Evy Prokopcové 38.941 lidí; galerie neprodává vstupenky na jednotlivé výstavy.
    Desátou příčku obsadila repríza výstavy o výtvarné kultuře 60. let Papež kouřil trávu, kterou v Moravské galerii v Brně denně vidělo 211 lidí. Následuje několik výstav s přibližně stejným denním průměrem: ve stejné instituci měla úspěch přehlídka fotografií Námořní deník hraběte Dubského, kterou vidělo 209 lidí denně.
    Jen o tři diváky méně činí denní průměr dvou výstav v pražské Galerii Rudolfinum - fotografií Václava Jiráska Industria a portrétů nizozemské fotografky Rineke Dijkstraové. Těsně nad 200 diváků denně měla ještě společná výstava Petra Písaříka a Milana Periče, která se konala ve Veletržním paláci a již vidělo denně 201 diváků.
    I ve zmíněných zavedených výstavních institucích se občas konají jiné přehlídky než expozice výtvarného umění. Pokud by se i tyto akce řadily mezi výstavy, byla by nejnavštěvovanější událostí minulého roku prezentace děl módní návrhářky Blanky Matragi v Obecním domě. Měsíční přehlídku vidělo 80.000 lidí, denní návštěvnost byla 2963 osob.
    Údaje o návštěvnosti zveřejňují také pořadatelé některých výstav pod širým nebem - údajně přes milion lidí vidělo na pražské Kampě výstavu fotografa Yanna Arthuse-Bertranda. Denní průměr návštěvníků by podle těchto údajů činil přes 11.000 lidí; protože se ale na výstavu neprodávají vstupenky, těžko lze posoudit, kolik lidí šlo na Kampu na výstavu a kolik na procházku. Podobně množství lidí procházelo Václavským náměstím, kde se konala již několikátým rokem výstava rozměrných soch Sculpture Grande.
    Nejnavštěvovanější výstavou roku 2005 byla přehlídka fotografa Sebastiaa Salgada s denním průměrem 746 diváků. Kromě rozdílu na první příčce, který způsobil výjimečný projekt na Hradě, je loňská denní návštěvnost prvních deseti výstav přibližně stejná jako v předchozím roce.
    Počty návštěvníků českých galerií se nedají srovnávat s velkými evropskými či zámořskými institucemi. Nejnavštěvovanější britskou kulturní institucí je Národní galerie s  pěti miliony hostů ročně; denní průměr vychází na přibližně 13.000 lidí. Světový žebříček návštěvností jednotlivých výstav počítaný také dle denní návštěvnosti vedou několik let asijské instituce. Za roky 2004 i 2005 skončilo na prvním místě tokijské Národní muzeum. V roce 2005 mu prvenství zaručila výstava japonského malíře z přelomu 18. a 19. století s denní návštěvností 9436 lidí. Všechny výstavy do desátého místa žebříčku sestavovaného britským časopisem The Art Newspaper mají denní návštěvnost nad 5000 lidí.
0 komentářů
přidat komentář