V ostravském sadu Milady Horákové se opravuje soubor čtyř soch

Publisher
ČTK
05.10.2017 10:15
Czech Republic

Ostrava

Ostrava - V sadu Milady Horákové v Ostravě se dokončuje oprava čtyř cenných soch, které vznikly na Mezinárodním sympoziu prostorových forem konaném ve městě v letech 1967 a 1969. Oprava by měla být hotová do 10. října, na kdy je naplánováno odhalení soch s komentovanou prohlídkou. ČTK to dnes za organizátory akce řekla Ilona Rozehnalová.


Sochy mohou být opraveny díky novému dotačnímu programu na úpravu veřejných prostor, který město letos vyhlásilo. Původně pro něj vyčlenilo pět milionů korun a nakonec rozdělilo částku 4,3 miliony korun, když uspělo 11 z 16 projektů. Mezi nimi byla právě i oprava soch, které se ujal Antikvariát a klub Fiducia a okrašlovací spolek Za krásnou Ostravu ve spolupráci s restaurátorem soch Tomášem Skalíkem.

"Soubor sympozijních plastik v sadu Milady Horákové považujeme za nejdůležitější uměleckou sbírku na území města Ostravy. V současné době opravujeme nejstarší plastiky z prvního sympozia z konce 60. let," řekla Rozehnalová. Připomněla, že jde o plastiky bez názvu, jejichž autory jsou Rudolf Valenta, Yves Trudeau a Otto Cienciala, a plastiku Zázračný strom - Město utopie autora Štefana Belohradského.

V sadu je ještě druhá skupina čtyř plastik, které vznikly na takzvaném obnoveném sympoziu jako náhrada dříve zničených objektů jiných umělců. "Ty bychom chtěli opravit příští rok, pokud získáme dostatečné finanční prostředky," uvedla Rozehnalová.

Nyní restaurované sochy byly podle ní špinavé, posprejované a v minulosti neodborně vyspravené nevhodnými nátěry. "Tři ze čtyř plastik jsou od původu barevné, tudíž je opravujeme očištěním od nečistot a starých nátěrů a následně nátěrem podle původní podoby. Čtvrtá plastika je bez nátěru s korodujícím povrchem, která byla pouze očištěna a ošetřena," řekla Rozehnalová.

Opravené sochy zájemci poprvé uvidí 10. října. Začátek akce je plánován na 17:00 u Domu kultury města Ostravy. Záměrem původního ostravského sympozia bylo podle Rozehnalové vytvořit prostor pro vznik progresivního umění, které by zrcadlilo průmyslový charakter města a odpovídajícím způsobem dotvořilo jeho veřejný prostor. Materiálem se proto stal výhradně kov. Bienále se zúčastnilo 13 výtvarníků z tehdejšího Československa i zahraničí. Jejich díla byla instalována v Komenského sadech. V roce 1974 ale byla všechna demontována, některá z nich zničena či poškozena a rozvezena na více či méně vzdálená místa, odkud se na počátku 90. let podařilo do Ostravy vrátit čtyři plastiky. Doplněny pak byly souborem dalších čtyř plastik, které vytvořili autoři zničených děl.
0 comments
add comment