Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Nejdelší železniční tunel u Plzně bude proražený příští sobotu

Plzeň - Druhý tubus nejdelšího železničního tunelu v Česku - v Ejpovicích u Plzně - bude proražen příští sobotu 7. října. Zbývá dorubat posledních 50 metrů. Dojezd razicího stroje ve výjezdovém portálu v Plzni-Doubravce může sledovat široká veřejnost. Kompletní tunel, stavba za 2,5 miliardy korun, bude hotový do prosince 2018. ČTK to řekli Milan Majer z investorské Správy železniční dopravní cesty a vedoucí ražby Štefan Ivor ze stavební firmy Metrostav.

První tubus o délce 4,1 kilometru se razil 16 měsíců do loňského 11. června. Ražba druhého byla zahájena přesně před rokem. "Díky zkušenostem z prvního tunelu už jsme věděli, co nás čeká a uměli se na to připravit. Ražba proběhla téměř bez problémů," uvedl Ivor. Část řezné hlavy stroje, pojmenovaného Viktoria, dnes vykoukla na světlo. Příští sobotu od 10:00 uvidí lidé poslední centimetry ražby. "Nikde ve světě ten stroj nevyjel tak, aby byl týden k vidění," řekl Majer.

Zbylá ražba bude trvat odedneška po čtyři dny. "Lidé se mohou kdykoliv podívat z vyhlídek na obou stranách a vidět stroj, jak razí," řekl hlavní stavbyvedoucí Metrostavu Václav Anděl. Od 3. do 6. října od 19:30 do 21:30 bude promítání videí z ražeb na portál.

V posledních dnech se ze stavby ozývalo občasné dunění, vyvolané trhacími pracemi při budování posledních dvou z osmi bezpečnostních propojek mezi tunely; využívá se klasická rakouská tunelovací metoda. "První dvě třetiny ražby pod kopcem Homolka jsme se pohybovali v břidlicích, kde se chodby razily bagrem. Poslední dvě propojky byly ve tvrdých spilitech, kde by bagry neměly šanci," řekl Ivor. Původně se měl celý tunel razit trhavinou. Nakonec ale byl zvolený razicí stroj, okolní obyvatelé tak nebyli nijak omezováni.

V tunelu zbývá dodělat výplňový beton. Dále se musí zabetonovat chodníky s kabelovody a pak se na dno položí pevná jízdní dráha.

Tunely, vzdálené do 35 metrů, budou hlavní částí nové dvojkolejné tratě z Rokycan do Plzně, která bude dokončena také závěrem roku 2018. Jde o jeden z posledních úseků na III. železničním koridoru Praha - Plzeň - Cheb. Cena díla se zvýšila z necelých čtyř na zhruba pět miliard korun. "Nejdražší vícepráce byly spojené s tunelem, jak jsme se dostali do horších geotechnických podmínek a museli jsme přijmout řadu opatření. Všechny jsou obhajitelné a součástí smlouvy," uvedl Majer. Na akci je od začátku loňského roku trvale supervizor Státního fondu dopravní infrastruktury, který musí vše odsouhlasit.

Faktorů, které stavbu prodražily, bylo podle Majera více. Na začátku to byl archeologický průzkum, který stavbu zpozdil o rok. Dalším problémem byla voda a tvrdé skály. Stavbaři o spilitech věděli, ale netušili, že ve spojení s vodou budou tolik obrušovat řezné hlavy. Silné zrudnění horniny navíc jako magnety zastavovalo pásové dopravníky s rubaninou.

O dalším použití německého razicího stroje TBM za stovky milionů korun, který Metrostav koupil, se nyní jedná. "V Česku zatím žádná stavba, kde by se mohl využít, není," uvedli stavbaři.
Zdroj: Václav Prokš
Vložil: ČTK, 27.09.17 14:15
Návštěvnost: 557 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Související články
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Prosinec 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.