Opravy nádraží a viaduktu v Brně stihnou stavbaři v termínu

Publisher
ČTK
26.08.2017 09:50
Czech Republic

Brno



Brno - Opravy brněnského nádraží a Pražského viaduktu spojené s rozsáhlou výlukou skončí podle plánu, tedy 10. září. Při kontrolním dni to novinářům řekl provozní náměstek z oblastního ředitelství Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Šprdlík. Čtvrté nástupiště bude hotové do konce srpna.


"Most je hotový a izolace také. Zbývá tedy položit kolejový svršek a koleje svařit. Pro každou kolej se budou stavět čtyři trakční stožáry, natáhne se trakční vedení a návěstidla," uvedl k pracím na viaduktu Šprdlík.

Letní výluka zasáhla desetitisíce cestujících. Kvůli částečnému uzavření klíčového uzlu některé spoje zastavovaly v Židenicích a Králově Poli, případně ve stanici Brno-Dolní nádraží nedaleko Zvonařky. Rekonstrukce nástupiště vyjde celkově na 68 milionů korun, náklady na opravu mostu přes Křenovou ulici činí 55 milionů, výměna kolejí pak 35 milionů a úprava zázemí brněnského Dolního nádraží si vyžádala 12 milionů korun.

V příštích letech se ale chystají rozsáhlejší opravy za 2,5 miliardy. "Kapacita nádraží je ve špičkách již zcela vyčerpaná. Plánované rekonstrukce v následujících letech musí zajistit plynulý provoz do doby, než vznikne nové nádraží," řekla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Kromě zvyšování kapacity stanici čeká kompletní obměna zabezpečovacího zařízení. Opravy začnou na jaře 2018 přípravnými pracemi. "Na Dolním nádraží se postupně začnou budovat náhradní prostory pro cestující, protože výluka nebude tříměsíční, ale potrvá rok a půl. Největší práce nás čekají v roce 2019. Nicméně nebude to tak, že by vlaky na hlavní nádraží vůbec nezajížděly. Zajíždět budou do kusých kolejí buď ze strany jižní, nebo ze strany severní," uvedl Šprdlík.

V Brně se dlouho mluví o stavbě nového železničního nádraží. Investice do toho starého neznamená, že stavba už není ve hře. "Peníze, které se investovaly a budou investovat do opravy tohoto nádraží, jsou nutné k tomu, abychom mohli kulturně cestovat. Navíc se jedná o pouze malý zlomek z toho, co bude potřeba na přesun celého nádraží. V takovém případě se hovoří o úrovni 20 miliard. Peníze na přesun byly, jsou, a věřím, že i budou. Nádraží je potřeba přesunout. Když nezíská potřebné parametry, hrozí, že se Brno dostane mimo železniční mapu Evropy," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Dlouhodobým předmětem sporu v Brně zůstává, kde nové nádraží bude, zda u řeky, nebo pod Petrovem. "My jako stát přistoupili k vypracování studie, abychom pomohli Brňanům se rozhodnout. Bohužel se z polohy brněnského nádraží stalo zásadní politické téma. To je špatně. Musí to být téma odborné, které se odborným způsobem rozhodne a začne se stavět," řekl Ťok.
0 comments
add comment

Related articles