V Plzni vznikl první dálniční tunel, v ČR zatím nejmodernější

Zdroj
Václav Prokš
Vložil
ČTK
07.10.2006 11:35
Plzeň

Plzeň - Nejbezpečnější a nejmodernější silniční tunel v Česku vznikl ve Štěnovicích u Plzně na dálnici D5 Praha-Rozvadov, která od dnešního rána slouží řidičům v celé délce 151 kilometrů. Jde o první dálniční tunel v ČR. Vede vrchem Valík a má délku 380 metrů, jeho ražená část měří 330 metrů. Stavba si vyžádala náklady 1,9 miliardy korun.

Tunel je složen ze dvou tubusů. Každý z nich má dva pruhy a jeden odstavný, což žádný český tunel řidičům nenabízí, řekl ČTK šéf investorské firmy Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.
Pokud se v tunelu stane nehoda nebo k požár, přijedou záchranáři do deseti minut. Před každým portálem jsou obslužné komunikace. "Jsou tam tlampače, které hlásí, co mají lidé dělat, kam mají jít. V případě havárie varuje ty, co do něj vjíždějí," uvedl Laušman. Je tam nadstandardní značení, které ukazuje lidem, kam mají utíkat - zda k portálům, nebo do prostřední průnikové chodby.
Žádný jiný tunel v zemi dosud nenabízí tak moderní vybavení řízené dálkově počítačem, tento je ovládán z dálničního oddělení policie ve Svojkovicích na Rokycansku. Intenzita světla uvnitř tubusů se přizpůsobuje světle venku. Pokud je mimo něj šero, světla se automaticky ztlumí.
Uvnitř tunelu je zařízení na vážení kamionů, měření rychlosti a kontrolu SPZ. Tato čidla kontrolují, podobně jako na velkých hraničních přechodech, zda vůz není kradený. Měří se v něm také počet vozů a kvalita vzduchu.
Tunel je zahnutý, takže z jednoho konce na druhý není možné dohlédnout. Jeho nadloží má nejvíce 25 metrů, světlá výška tunelu je 13 metrů. "Šlo by udělat i zářez, nicméně plochu nad tunelem využívají Plzeňáci k rekreaci, a tak má tunel svoje opodstatnění," vysvětlil Laušman. Podle něj je vrch Valík významným krajinným prvkem. Faktem ale je, že každý les nad půl hektaru je významný krajinný prvek, doplnil.
Zhruba do poloviny příštího roku bude v tunelu omezena rychlost na 80 kilometrů za hodinu. Pokud řidič rychlost překročí, bude ho monitorovat dálniční policie ve Svojkovicích na Rokycansku, která má na obrazovkách živý přenos. V každém tubusu je pět kamer.
Dopravní odborníci předpokládají, že v roce 2020 bude projíždět denně každým z tubusů 14.000 vozidel, do konce roku zhruba polovina.
Stejně moderní a bezpečný bude podle Laušmana tunel Panenská na hraničním úseku dálnice D8 Praha-Drážďany. "Každý další tunel, který se v Evropě postaví, bude vždy modernější," dodal ředitel.
0 komentářů
přidat komentář