Stavebnictví hrozí návrat do recese, varuje svaz stavařů

Vložil
ČTK
27.04.2016 21:40
Praha

Praha - Pokud se vládě nepodaří v Bruselu prosadit, aby se aspoň některé větší stavby mohly začít stavět podle starého posouzení vlivu na životní prostředí, české stavebnictví by po dvouletém růstu mohlo letos klesnout o dvě až tři procenta. Na dnešním setkání s novináři to řekl generální ředitel Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS) v ČR Miloslav Mašek.

"V loňském roce, kdy stavebnictví nakonec vzrostlo o 7,1%, jsme se chvíli domnívali, že po letech vyhladovění přichází alespoň mírná konjunktura. Ale už v průběhu roku přišlo varování v podobě poklesu objemu stavebních zakázek. Na konci loňského roku se meziročně snížil o 24%, v prvním čtvrtletí letošního roku dokonce o 37%," řekl Mašek. Stavebnictví od roku 2008 klesalo šest let v řadě, k růstu se vrátilo v roce 2014, kdy si polepšilo o 4,3%.

Stavebnictví podle Maška ohrožuje dlouhá příprava staveb. "Některé se připravují i 20 let. Termíny jsou jedny z nejdelších na světě," uvedl. Jako klíčovou však vnímá špatnou kvalitu stavební legislativy. "Požadavek Evropské komise, aby se u všech staveb, které mají posouzení vlivu na životní prostředí ještě podle zákona z roku 1992, tento proces znovu opakoval, znamená velmi vážnou překážku. Ohrožen je objem staveb za více než 220 miliard korun," upozornil. To je téměř polovina odhadované stavební produkce v ČR za loňský rok.

Podle prezidenta SPS Václava Matyáše vláda nevyčerpala všechny možnosti pro nalezení přijatelného kompromisu s Evropskou komisí. "Ve svých připomínkách navrhujeme, aby vláda uložila ministerstvu dopravy ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí zpracování analýzy možností, jak přijmout specifickou právní úpravu k řešení dané situace. Cílem je zjednodušení procesu pro dotčené projekty při zachování cílů směrnice EIA," řekl. V případě, že bude třeba vypracovávat nové posudky, může to podle odhadu SPS trvat tři až čtyři roky.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v pondělí řekl, že kvůli problémům s uznáváním EIA nebude nutné přesouvat evropské dotace z dopravního stavitelství do jiných oborů. Ministerstvo má podle něj pro tyto peníze jiné využití. I přes problémy s uznáním vlivů staveb na životní prostředí plánuje letos ministerstvo dopravy zahájit stavbu 115 kilometrů silnic prvních tříd a dálnic za zhruba 20 miliard korun, řekl Ťok.

Mašek považuje za znepokojivou také situaci okolo novely stavebního zákona. Ta si kladla za cíl sloučit územní rozhodnutí, stavební povolení a posouzení vlivu na životní prostředí do jednoho řízení. Zároveň chtěla zkrátit termíny, ve kterých se dotčené instituce mohly ke stavbě vyjádřit. "Ale ani jedno se bohužel nepovedlo. Myslím, že ministerstvo pro místní rozvoj udělalo v roli předkladatele novely maximum. Ovšem kamenem úrazu je nespolupráce jednotlivých ministerstev. Na legislativní radu vlády se vrátilo 30 nevyřešených připomínek mezi resorty. Ani se nedivím, že rada s tou novelou zametla," doplnil Mašek.

Podle něj by bylo dobré, aby novela platila co nejdříve, byť k ní má výhrady. "Ale aspoň by se bylo o co opřít. Jinak si myslíme, že tato novela by měla být úplně poslední. Potřebujeme úplně nový stavební zákon," dodal.

0 komentářů
přidat komentář