Přístav v Petrově na Baťově kanále je klíčový pro jeho rozvoj

Vložil
ČTK
21.08.2015 21:15
Brno

Přístav Petrov
Brno - Přístav pro 45 výletních lodí v Petrově na Hodonínsku, který se v sobotu otevře, je jedním z klíčových projektů pro rozvoj turismu v okolí Baťova kanálu. Ředitelství vodních cest (ŘVC) však chystá menší přístavy i na Labi a také na Vltavě ve spolupráci s obcemi, kterým by měla infrastruktura pomoci rozvíjet turistický ruch, řekl ČTK zástupce ředitele ŘVC Jan Bukovský. Vzorem je právě Baťův kanál, kde se po vodě plaví ročně až 75.000 lidí.

    Na Vltavě se letos například otevřel přístav v Hluboké nad Vltavou a plánuje se splavnění proti proudu až do Českých Budějovic. Mají vzniknout také nová zdvihadla na Orlické a Slapské přehradě, čímž by bylo možné plout po Vltavě až do Mělníka na soutok s Labem. To se zase plánuje splavnit od Pardubic až do Děčína. "Na Labi je potřeba překonat jez v Přelouči plavební komorou na tři kilometry dlouhém plavebním kanále, který obchází nesplavný úsek. Předpokládáme, že do roku 2021 bude vodní cesta do Pardubic splavná," zmínil Bukovský.
    Na Vltavě se nyní staví poslední plavební komora na jezu Hněvkovice a v roce 2016 se České Budějovice napojí až na Orlík. "Pak už bude zbývat jen zmíněná lodní zdvihadla pro větší lodě, než které mají hmotnost vyšší než 3,5 tuny a šířku tři metry. Menší už překonají přehrady dnes," vysvětlil Bukovský.
    Na Labi se již letos měly stavět přístavy pro deset až 16 malých rekreačních lodí a v některých městech i přístaviště pro osobní dopravu včetně výletních vyhlídkových lodí. Jedná se o Nymburk, Čelákovice, Oseček a ještě o Davle na Vltavě. Stavba se zpozdila kvůli administrativním záležitostem pro získání stavebního povolení. Později by měly přístavy vzniknout v Poděbradech, Neratovicích, Brandýse nad Labem a v Kolíně. V každém přístavu se lodě mohou napojit na elektřinu, zbavit se komunálního odpadu, někde i doplnit vodu. Ve všech má být možné kotvit nejdéle 48 hodin. Náklady na stavbu se mají pohybovat mezi 15 a 20 milionu korun.
    Nejdále jsou s rozvojem vodní turistiky právě na Baťově kanále. V současnosti je v provozu 53 kilometrů, postupně se plánuje rozšíření na obě strany do Hodonína na jihu a do Kroměříže na severu. "Dlouhodobě se snažíme dobudovávat infrastrukturu, jednotlivá přístaviště dovybavujeme," řekl ČTK Vojtěch Bártek z obecně prospěšné společnosti Baťův kanál. Chystá se také stavba plavební komory Bělov na Zlínsku a Sudoměřice - Rohatec na Hodonínsku.
    "Bouřlivě se rozvíjí půjčovny lodí, které je možné si pronajmout na víkend či celou dovolenou. Češi takto jezdí do Nizozemí a do Francie. Pro tuto turistiku musí být souvislá síť veřejných přístavišť. Význam vodní cesty s infrastrukturou dokládá Baťův kanál, kde teprve začal rozvoj malé plavby. Obce na Labi si to uvědomily a s ministerstvem dopravy se spustil komplexní program rozvoje sítě přístavů," vysvětlil Bukovský. A čím více turistů se podle něj dostane na vodu, tím více jich navštíví i města a pamětihodnosti v okolí řeky.
0 komentářů
přidat komentář

Související články