Vítězný projekt Guggenheimova muzea v Helsinkách od Moreau Kusunoki

Vložil
Petr Šmídek
01.07.2015 00:10
Nicolas Moreau
Hiroko Kusunoki
Moreau Kusunoki Architect

Po půlročním rozhodování byl na konci června vybrán ve druhém kole vítězný návrh nového Guggenheimova muzea v Helsinkách. Šlo o největší mezinárodní architektonickou soutěž za několik posledních let. V konkurenci 1715 odevzdaných projektů z celkem 77 zemí postoupila do užšího kola šestice poměrně neznámých ateliérů: AGPS Architecture (Curych), Asif Khan (Londýn), Fake Industries Architectural Agonism (New York), Haas Cook Zemmrich (Stuttgart), SMAR (Madrid) a Moreau Kusunoki (Paříž).


Před 65. lety dokázal Frank Lloyd Wright ve městě překypujícím nejlepšími galeriemi, aby návštěvníci začali vnímat umění jinak a především odlišit Guggenheimovo muzeum od všech ostatních výstavních prostorů, jaké byly dopud postaveny. Před osmnácti lety se Guggenheimově nadaci podařilo nastartovat turistický ruch ve skomírajícím průmyslové město na severu Španělska. Přibližně ve stejné době, kdy Frank Gehry dokončoval muzeum v Bilbao, pracoval nepříliš známý newyorský architekt Steven Holl na projektu Muzea soudobého finského umění v Helsinkách. Hollův vítězný návrh Kiasma tehdy vzešel ze soutěže obeslané 516. návrhy.

Nyní se může situace v Helsinkách opakovat a dnes neznámí pařížští architekti Nicolas Moreau a Hiroko Kusunoki. Na projektu „Umění ve městě“ se podíleli také berlínští inženýři z Arup. Se vstupem do 21. století přestala Guggenheimova nadace hledat ikonickou budovu, která by zastínila vystavované exponáty. Vítězný návrh Moreau Kusunoki tvoří kompozice deseti samostatných objektů připomínajících malou vesnici se začerněnými dřevěnými domky. Celému souboru dominuje 45 metrů vysoká vyhlídková věž. Autoři chtěli vytvořit mezi vnitřními místnostmi a okolním prostředím co nejotevřenější přechod. Podstatná část objektu se nachází v přízemí a má přímý kontakt s okolím. Místnosti v horních podlažích pak disponují přímým výstupem na střešní terasu.

V jedenáctičlenné komisi přesedal dlouholetý děkan Kolumbijské univerzity Mark Wigley, který ocenil programovou flexibilitu vítězného návrhu. Kromě toho porota vyzdvihla pokorné umístění, nehierarchické situování připomínající pavilony, v nichž se snoubí a mísí umění se společností, čímž galerie nabízí jeden kontinuální zážitek.

Celkový rozpočet je odhadován na 130 milionů euro s tím, že roční provoz muzea spolyká dalších 1,25 mil. euro. Místnímu sdružení vedenému bankéřem Ari Lahtim se zatím podařilo získat ze soukromých zdrojů částku ve výši 30 milionů euro. Klíčové slovo však bude mít pětaosmdesátičlenné městské zastupitelstvo, které se vyjádří v první polovině příštího roku.

Více informací >
0 komentářů
přidat komentář

Související články