Národní cenu za design dostala studentka VŠUP za kolekci bot

Vložil
ČTK
12.11.2012 20:15
Praha

Praha - Národní cenu za studentský design dostala studentka Vysoké školy uměleckoprůmyslové (VŠUP) Eliška Kuchtová za svůj návrh obuvi. Její kolekce se jmenuje Simply for Simple a představuje několik párů originálních dámských bot z béžové semišové kůže a v nezvyklých tvarech.
    Pořadatelé dnes vyhlásili i další vítěze 22. ročníku soutěže. Jako excelentní design porotci označili variabilní akumulační kamna Jiřího Krejčího z Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, kolekci dámských oděvů od Jindry Jansové z VŠUP a experimentální knihu Relace Tomáše Procházky (VŠUP). Dvacítka studentů dostala ocenění za dobrý design. Soutěže se letos účastnili studenti z 18 univerzit a 13 vyšších a středních škol, celkem 187 autorů z Česka, ale i Slovenska, Německa a Kanady.
    Kuchtová se při práci na své kolekci odvolává na architekta Louise Kahna, když popisuje objevování řádu jako součást procesu navrhování. "Hledání řádu je cestou, která začíná od pocitu a myšlenky, vede skrze pochopení formy zadání, pokračuje volbou systému konstrukce," říká autorka. Hlavní dílce bot jsou z jednoho kusu usně. Modelované jsou tak, aby se projevil charakter materiálu, kontrast rubu a líce. Boty jsou bez členících švů. "Modelováním nechávám promlouvat materiál způsobem, který nachází svůj účel v konstrukci," vysvětluje.
    Ze stejné školy je také studentka Pavla Podsedníková, která za svou kolekci Instantní bota dostala cenu za dobrý studentský design. "Myšlenku, kterou zkoumám, je výroba obuvi dle individuálních potřeb jedince právě pomocí technologií v nynější době nekonvenčních. Soubor obuvi se stupňuje od čistě konceptuálních objektů, vyrobených vakuovým tvarováním ABS nebo 3D tiskem, k naprosto funkční obuvi ušité z gumy a kůže," řekla autorka ČTK.
    "Za léta, co soutěž běží, se neuvěřitelně zvedla úroveň prací, v modelech, v provedení, ve schopnostech jejích autorů prezentovat se," řekla dnes novinářům Lenka Žižková z Design Cabinetu CZ.
    "Do výroby se dostalo přes 60 věcí, které soutěží prošly," uvedla. Doplnila ale, že propagaci designu je třeba dělat opatrně, protože z designu se v poslední době stala modla a "špatně se interpretuje". "Zapomíná se, že by měl sloužit. Někdy se to posouvá až do jakési roviny toho, že jde jen o nějaké vize...," uvedla Žižková.
0 komentářů
přidat komentář

Související články