Dům sedmnácti bylin: místo, kde léčivá příroda voní interiérem

Source
boq architekti
Publisher
Tisková zpráva
14.04.2024 08:00
boq architekti

V krušnohorských Abertamech vznikl apartmánový dům, který nese poetický název Dům sedmnácti bylin. Za jeho návrhem stojí architektonický ateliér boq architekti. Majitelé apartmánů se mohou svobodně rozhodnout, zdali sem budou pravidelně přijíždět za rekreací, nebo budou prostory pronajímat. Architekti mysleli při návrhu na obě varianty.
Interiér obyvatele obejme pocitem pohodlí a díky pro- myšlenosti funkčních prvků v celém domě se tento pocit promění ve skutečnost. Objekt architekti uzpůsobili pro fungování společných provozních služeb, takže i v případě následného pronajímání apartmánů odpadnou jejich majitelům veškeré každodenní starosti praktického rázu. A právě o tom jsme si povídali se zakladateli ateliéru Janou a Miroslavem Stachovými.

Dvěma hlavními principy, kterými jste se při návrhu řídili, jsou čistota a přívětivost interiéru. Jak jste je přenesli do realizace?
Jana: Pracovali jsme s materiálově přehledným konceptem, jehož základ stojí na smysluplné dispozici. Jednotlivé pros- tory jsme navrhli maximálně účelně, snažíme se neplýtvat prostorem, ale zároveň zachovat určitou vzdušnost.
Miroslav: Pro Abertamy a jejich bezprostřední okolí jsou typické louky a rozlehlé pláně, které asociují volnost, svobodu, hození starostí za hlavu. Designový koncept domu vychází z principu herbáře. Každý apartmán jsme věnovali jedné bylině, která se do interiéru promítá jak ve vizuální rovině, tak v použitých materiálech.

V případě vašich interiérů je typické, že se noříte do nejmenších detailů, tento projekt je ale přece jenom specifický. Čím?
J: Nechali jsme téma bylin prostoupit celým interiérem. Ať už je to použitím desek, ve kterých jsou zalisovány byliny, prakticky celá rozkvetlá louka. Nebo vybraným keramickým obkladem v koupelnách - jednolitým základem, který je doplněn drobnějším hexagonem s jemnou zelenkavou texturou. Až po detail madla posuvného panelu, nebo fotografie okolní krajiny, které zdobí stěny apartmánů.
M: A taková třešnička na dortu. Pan Ladislav Tuna vytvořil deskovou hru s názvem 17 bylin. Cílem hry je co nejrychleji zasadit, opylovat a sklidit všech sedmnáct bylin.

Díky vašemu zaměření a týmu architektů a designéru jste se v rámci tohoto projektu podíleli i na vizuální identitě projektu. Jak pro vás souvisí s architekturou - vidíte v tom například další rozměr, jak odprezentovat vaši vizi nebo koncept stavby?
M: Určitě je to směr, který prosazujeme na všech našich projektech. Spolupracujeme s šikovnými grafiky a editory a díky tomu jsme schopni přenést naši vizi směrem k širokému publiku a pomoci tak investorům s prodejem či pronájmem prostor.
J: Smysluplné logo v kombinaci s kvalitně zpracovanými a přehlednými webovkami by měly být základem každého projektu a jeho komunikace směrem k veřejnosti.

Zájemci si mohou vybrat jeden ze 17 apartmánů a trávit zde volný čas nebo ho dále pronajímat. To jsou dva odlišné přístupy k využívání prostor. Jak jste je propojili?
M: Přístupy jsou to možná jiné, ale ve své podstatě se neliší. Důraz jsme kladli na vytvoření společných a komunitních prostor. Zabezpečená kolárna s nabíjecí stanicí pro elektrokola a myčkou kol, vyhřívané boxy na lyže a lyžáky, sauna s odpočívárnou či společná prádelna, to jsou prvky, které návštěvníci vždy ocení.

V obou případech sem ale návštěvníci unikají před každodenním shonem a všedními starostmi. Přistu- povali jste k návrhu interiéru jinak, než když tvoříte takový interiér, který se stává primárním domovem jeho obyvatel?
J: Přistupovali jsme velmi obdobně, ovšem kladli jsme důraz na univerzálnost realizace. Kuchyně a koupelny tedy vznikaly podle stejných pravidel. Využitím unifikovaných rozměrů vznikla možnost sériové výroby ve 2-3 designových variantách.

Ve svých realizacích dbáte na kontext místa. Jak právě Krušné hory ovlivnily výslednou realizaci?
J: Čistá, klidná, vyrovnaná a léčivá příroda, reprezentovaná bylinami, prostupuje do interiéru a dům se stává její součástí; obyvatelé se tak dostávají do bezprostředního kontaktu s přírodou a mohou z ní čerpat sílu a energii.
M: Architektura budovy byla také ovlivněna, ovšem v trochu jiném slova smyslu. Do vnějšího vzhledu budovy se velmi výrazně promítly požadavky odboru památkové péče.

Projekt je již téměř vyprodán. Chystáte další obdobnou realizaci?
M: Na Krušnohorsku pracujeme na několika dalších projektech. Zmíním například Dům na rozcestí, což je rekonstrukce historické budovy a její přístavba.
0 comments
add comment