Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu, chystá se celková oprava

Publisher
ČTK
31.01.2024 18:30
Czech Republic

Prague


Praha - Vizitka Libeňského mostu v Praze (odborníci doporučili zbořit uzavřenou část pražského Libeňského mostu):


- Most přes řeku Vltavu, který je vlastně soumostí tvořené šesti mosty, spojuje levobřežní čtvrť Holešovice s pravobřežní Libní. Po proudu řeky je v Praze 16. mostem (včetně nedávno otevřené Štvanické lávky), nachází se v ohbí řeky a vede po něm silnice a dvoukolejná tramvajová trať.

- Libeňský most byl otevřen 29. října 1928 k desátému výročí vzniku Československé republiky. Jeho autory byli Pavel Janák (1882 až 1956), výrazný představitel české meziválečné architektury, a mostní stavitel a inženýr František Mencl (1879 až 1960). Stavba mostu začala na sklonku roku 1924, jeho předchůdcem byl provizorní dřevěný most (1903), který původně sloužil na přelomu 19. a 20. století při výstavbě Mostu Legií.

- Během let stavba několikrát změnila název. Jmenovala se Libeňský most (1928 až 1938), Baxův most (1938 až 1940), znovu Libeňský (1940 až 1945), opět Baxův (1945 až 1952), poté Stalingradský most (1952 až 1962) a od roku 1962 opět Libeňský.

- Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně 780 metrů. Most byl původně nejdelším silničním mostem v Praze. Jeho šířka je 21 metrů. Libeňský most má osm konzolově vyložených schodišť, které jsou spolu s mohutným zábradlím, členěním pilířů a osvětlovacími stožáry z betonu výrazným kubistickým znakem.

- Most je nyní v havarijním stavu, od svého vzniku neprošel žádnou zásadnější opravou. Již delší dobu na něj nesmí těžší auta a tramvaje mohly projíždět jen pomalu a s omezeními. Most byl poškozen i při povodních v roce 2002. V roce 2004 se objevil záměr most radikálně přestavět (případně zbourat) a rozšířit. Odpor odborné i laické veřejnosti vyústil v žádost o prohlášení mostu za kulturní památku. Návrhy podal klub Za starou Prahu či iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat. Proti bourání se postavila Praha 7 nebo občanská sdružení.

- Kloknerův ústav Českého vysokého učení technického most zkoumal s výsledkem, že betonové pilíře jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé. V prosinci 2017 tehdejší vedení Prahy oznámilo, že opravu mostu zahájí i v případě, že ministerstvo nerozhodne o tom, že je kulturní památkou. Opravu zastupitelstvo schválilo již v roce 2016. Ministerstvo kultury v únoru 2018 oznámilo, že most mezi kulturní památky nezařadí.

- V lednu 2018 musel být Libeňský most zhruba na měsíc pro automobily a MHD uzavřen a následně podepřen. Pražští radní o tři měsíce později rozhodli, že město most zbourá a postaví nový. Vedení města zdůvodnilo návrh zbourání mostu tím, že výstavba nového bude levnější a rychlejší než oprava. Proti se postavili někteří politici, občanská sdružení i gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR), naopak Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) zbourání mostu doporučila. Nová koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) se v říjnu 2018 shodla, že má být most opraven.

- Loni v prosinci náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák oznámili, že silničáři budou muset při rekonstrukci Libeňského mostu v jeho části přes Vltavu zbourat větší část, než se původně předpokládalo. Zbudou pilíře, na kterých vznikne replika původního mostu. Důvodem jsou výsledky statických zkoušek. Některé původně plánované postupy pak zakazuje nová evropská legislativa. Cenu oprav, tedy 2,1 miliardy korun, by to podle Sinčáka změnit nemělo.

- Minulý týden v reakci na tuto informaci pražští zastupitelé po téměř pětihodinové diskusi na návrh opozičního hnutí ANO chválili přejmenování investiční akce "rekonstrukce Libeňského mostu" na "stavba Libeňského mostu".

- Už od letošního 11. ledna je uzavřen inundační most pro tramvaje, automobily, pěší i cyklisty. Jeho poškození pravděpodobně způsobily silné mrazy. Na závadu přišli silničáři při geodetických měřeních obloukové konstrukce a monitoringu kloubů ve vrcholu oblouku inundačního mostu. Most přes Vltavu uzavřen není. Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu Dock a Štorchovou ulicí po rampě na most.

- Mluvčí TSK Barbora Lišková dnes řekla ČTK, že odborníci dospěli k jednoznačnému závěru, že nedoporučují obnovení provozu na inundačním mostě. Zároveň doporučili demolici této části soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Historické části Libeňského mostu přes Vltavu se práce nedotknou a zůstane v provozu. Inundační most slouží jako preventivní ochrana před povodní, stojí na břehu, při záplavách pod ním může protékat voda.
0 comments
add comment

Related articles