Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb
HLEDEJ v sekci     
Obchodní dům Tyrol
Kaufhaus Tyrol

Autor: David Chipperfield
Spoluautor: Dieter Mathoi Architekten | Axel Birnbaum
Spolupráce: Christoph Felger, Harald Müller, Hans Krause, Ulrich Görz, Zueleyha Engin Schauer, Clemens Rainer, Miriam Kreidl, Olga Gliszczynska, Lisa Grossmann, Silvia Hartl
Adresa: Maria-Theresien-Straße 31, Innsbruck, Rakousko | mapa
Web: www.kaufhaus-tyrol.at
Investor: Signa Holding GmbH
Projekt: 2007 Realizace: 2008-10
Užitná plocha: 57917 m² Zastavěná plocha: 6923 m²
Plocha pozemku: 7000 m² Obestavěný prostor: 250337 m³

Nové nákupní centrum Tyrol leží na pěší zóně v ulici Maria-Theresien-Straße uprostřed historického centra Innsbrucku. Projekt vyvolal bouřlivé diskuze již při zbourání původního obchodní centra, kdy zůstala zachována pouze historická fasáda Schindlerhaus, čímž vznikla obří proluka. Nejprve se uskutečnila architektonická soutěž na ztvárnění fasád (o útrobách domu měli obchodníci jasno), kterou však neschválil památkový úřad. Po řadě kompromisních jednání nastal obrat, kdy byl zakázkou přímo pověřen berlínský ateliér Davida Chipperfielda. Za projektem obchodního domu Tyrol stojí největší soukromá rakouská realitní společnost Signa Holding, jejíž majitel René Benko patří mezi nejbohatší Rakušany a pochází právě z Innsbrucku. Benko s Chipperfieldem dodnes spolupracují na řadě projektů v Rakousku i zahraničí.
Chipperfield vsadil na archetypální vzhled a rytmické řazení identických betonových prvků, které jsou směrem do ulice hrubě opracované, zatímco ostění je vybroušeno do kvalit ušlechtilého kamene. Ani po sedmi letech od dokončení fasády nehyzdí reklamní smog. Kovová gravírovaná loga jednotlivých prodejců jsou decentně umístěna v zapuštěném nadpraží. Lehce prolomené průčelí má na kolemjdoucí zvoucí účinek a vybízí k nakupování. Zalamování rovněž pomáhá zmínit dopad sedmdesát metrů dlouhé fasády obchodního domu v jinak velmi členité historické zástavbě.
Chipperfieldův návrh by mohl stát v jakékoliv jiné metropoli. Nepodbízí si regionálními motivy, ale  také není produktem hvězdného architekta s nezaměnitelným rukopisem. Sází na archetyp, který nevychází z módy. Volbou materiálů, barevností i kompoziční jednoduchostí na sebe cíleně nechce upozorňovat, ale vytvářet důstojné pozadí ke společenskému dění; v tomto případě k nakupování ve více než padesáti obchodech. O výsledných kvalitách svědčí, že obchodní dům Tyrol po svém dokončení získal v roce 2011 řadu ocenění RIBA Award, ICSC Award a Cenu pro nejlepší nákupní centrum v Evropě.
Autor: Petr Šmídek, 04.07.17
Návštěvnost: 3701 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Září 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.