Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Nová synagoga v Drážďanech

Autor: Wandel Hoefer Lorch Architekten
Spoluautor: Nikolaus Hirsch
Adresa: Am Hasenberg 1, Drážďany, Německo | mapa
Web: www.synagoge-dresden.de
Realizace: 2000 - 7.11.2001 Soutěž: 1997-98

První synagoga nestála v Drážďanech ani sto let. Když byla roku 1938 stržena, zmizelo nadobro z architektonické scény rané dílo nikoho menšího než Gottfrieda Sempera. Mladí pomníkoví specialisté ze Saarbrücken, kteří nakonec přesvědčili jasnou a překvapivou novou interpretací židovské sakrální stavby a odděleného spol. centra. Po Centru židovské obce v Duisburgu (Zvi Hecker) jsme na druhém konci Německa svědky zcela jiného výkladu tak citlivého programu.
Tito mladí architekti ze Saarbrücken si během krátké doby vypracovali výsadní postavení v realizacích památníků obětem nacismu a synagog. V roce 1994 postavili památník na frankfurtském Börneplatz, druhé místo v soutěži na mohučskou synagogu, památník deportovaných v Berlíně (2000) a naposledy vyhráli soutěž na nové mnichovské židovské společenské centrum.
K historii. Gottfried Semper se při navrhování synagogy rozhodoval mezi orientálním, byzantským, katolickým nebo protestantským pojetím sakrální stavby. Nakonec se rozhodl pro "Mischtyp", který spojuje byzantský oktagonál s romanizujícím západním stylem. Středověké synagogy byly stylisticky velmi blízké tehdejším románským, později gotickým katedrálám. Vznikl tak poprvé styl raného historismu s čistými plochami.
Po sjednocení Německa v roce 1990 a příchodu četných židovských Rusů, vznikla opět fyzická potřeba (morální byla již dávno před tím) zřídit novou synagogu. V roce 1997-98 se konala soutěž, kterou vyhrál Heinz Tesar, ale jak už nás život naučil, zakázku získal návrh z třetího místa od architektů Wandel Hoefer Lorch Hirsch (bývalí studenti z Darmstadtu).
Z původního Semperova pozemku ukradl trochu most, který byl postaven po roce 1945 a tak byl malý pozemek ještě víc zredukován na malý pruh se čtyřmetrovým převýšením.
K symbolice. Každý návštěvník nové synagogy se jako první ptá nato, co vedlo autory k tomu, že vyšroubovali hmotu o 1.8 metru mimo osu. Pokud se pozorně zahledíte do půdorysu bude vám vše jasné. Také vycítíte tu jednoduchost myšlenky čtyř čtverců o hraně 23 metrů. Dva čtverce jsou hmoty budov, těmi zbývajícími je čtverec platanového háje a skleněnými střepy vysypaný půdorys bývalé synagogy.
K vnitřnímu prostoru. Uzavřený kubus umožňuje přesnou režii světla a efektů. Mimo omezené denní světlo skrz strop a mléčně prosklený vstup výrazně dotváří vjem z prostoru na dlouhých kabelech zavěšené kovové válce svítidel. Oproti hmotnému kamennému kubusu natočená samotná svatyně s lavicemi a emporou pro ženy se neurčitě vznáší v prostoru "drátěné celty" (podobný motiv použili Allmann Sattler Wapner u své Herzjesu Kirche v Mnichově).








Autor: Petr Šmídek, 07.01.11
Návštěvnost: 56460 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Prosinec 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.