Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     

Železniční viadukt Garabit

Autor: Gustave Alexandre Eiffel
Spoluautor: Léon Boyer, Maurice Koechlin
Adresa: 15320, Ruynes-en-Margeride, Francie | mapa
Web: www.garabit-viaduc-eiffel.com
Projekt: 1879-80 Realizace: 1882-84

Vyhlídková věž uprostřed Paříže nebo nosná konstrukce sochy Svobody jsou jen půvabnými vedlejšími produkty francouzského inženýra Gustave Eiffela, který po celém světě realizoval desítky unikátních dopravních staveb. Mezi nejodvážnější konstrukce své doby se řadí železniční viadukt Garabit ve francouzském regionu Auvergne, který byl dokončen pět roků před Eiffelovou věží. Viadukt Garabit leží na železniční trati Paříž-Béziers nedaleko města Ruynes-en-Margeride, kde se klene přes řeku Truyère a překonává 122 metrů údolí hluboké.
Eiffelova kanceláře byla k projektu přizvána, neboť již měla podobnou zkušenost s  ocelovým mostem Maria Pia přes řeku Douro (dokončený 1877, vysoký 42 m, dlouhý 353 m), na níž Eiffel spolupracoval s Théophilem Seyrigem. Do projektu viaduktu Garabit byl zapojen mladý švýcarský inženýr Maurice Koechlin, který do Eiffelovy firmy právě nastoupil. O tom, že si Eiffel vybral správně, svědčí fakt, že když v roce 1893 odcházel do důchodu, svěřil vedení kanceláře Eiffel et Cie. právě Maurice Koechlinovi, který praxi vedl až do roku 1940.
Vzhledem k vysokým hodnotám zatížení větrem volil Eiffel stavbu z příhradové konstrukce. Na nákladné výstavbě se v letech 1882-84 vystřídalo 500 dělníků. První zatěžkávací zkouška proběhla v srpnu 1888. Hlavní nosný parabolický oblouk má rozpětí 165 m a celková délka mostu je 565 m. Výška mostního pilíře je 80 m. Hmotnost zdiva je 3 249 tun, objem zděné části je 18 647 krychlových metrů. Hmotnost použitého železa je 3 326 tun. Most byl natřen narůžovo a spotřebovalo se 38 tun barvy. Ve své době byl viadukt Garabit největším (a třetím nejvyšším) mostem na světě. V roce 1959 byla pod mostem vybudována přehrada Grandval. V roce 1965 byl most zapsán mezi historické památky Francie.
Autor: Petr Šmídek, 10.08.17
Návštěvnost: 2099 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.