Obchodní dům Tyrol

Kaufhaus Tyrol

Obchodní dům Tyrol
Spolupráce:Christoph Felger, Harald Müller, Hans Krause, Ulrich Görz, Zueleyha Engin Schauer, Clemens Rainer, Miriam Kreidl, Olga Gliszczynska, Lisa Grossmann, Silvia Hartl
Adresa: Maria-Theresien-Straße 31, Innsbruck, Rakousko
Investor:Signa Holding GmbH
Projekt:2007
Realizace:2008-10
Užitná plocha:57917 m2
Zastavěná plocha:6923 m2
Plocha pozemku:7000 m2
Obestavěný prostor:250337 m3


Nové nákupní centrum Tyrol leží na pěší zóně v ulici Maria-Theresien-Straße uprostřed historického centra Innsbrucku. Projekt vyvolal bouřlivé diskuze již při zbourání původního obchodní centra, kdy zůstala zachována pouze historická fasáda Schindlerhaus, čímž vznikla obří proluka. Nejprve se uskutečnila architektonická soutěž na ztvárnění fasád (o útrobách domu měli obchodníci jasno), kterou však neschválil památkový úřad. Po řadě kompromisních jednání nastal obrat, kdy byl zakázkou přímo pověřen berlínský ateliér Davida Chipperfielda. Za projektem obchodního domu Tyrol stojí největší soukromá rakouská realitní společnost Signa Holding, jejíž majitel René Benko patří mezi nejbohatší Rakušany a pochází právě z Innsbrucku. Benko s Chipperfieldem dodnes spolupracují na řadě projektů v Rakousku i zahraničí.
Chipperfield vsadil na archetypální vzhled a rytmické řazení identických betonových prvků, které jsou směrem do ulice hrubě opracované, zatímco ostění je vybroušeno do kvalit ušlechtilého kamene. Ani po sedmi letech od dokončení fasády nehyzdí reklamní smog. Kovová gravírovaná loga jednotlivých prodejců jsou decentně umístěna v zapuštěném nadpraží. Lehce prolomené průčelí má na kolemjdoucí zvoucí účinek a vybízí k nakupování. Zalamování rovněž pomáhá zmínit dopad sedmdesát metrů dlouhé fasády obchodního domu v jinak velmi členité historické zástavbě.
Chipperfieldův návrh by mohl stát v jakékoliv jiné metropoli. Nepodbízí si regionálními motivy, ale  také není produktem hvězdného architekta s nezaměnitelným rukopisem. Sází na archetyp, který nevychází z módy. Volbou materiálů, barevností i kompoziční jednoduchostí na sebe cíleně nechce upozorňovat, ale vytvářet důstojné pozadí ke společenskému dění; v tomto případě k nakupování ve více než padesáti obchodech. O výsledných kvalitách svědčí, že obchodní dům Tyrol po svém dokončení získal v roce 2011 řadu ocenění RIBA Award, ICSC Award a Cenu pro nejlepší nákupní centrum v Evropě.
0 komentářů
přidat komentář

Více staveb od David Chipperfield