Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Vila Forest Hill

Autor: Architéma | Lajos Kuknyó, Gábor Lipták
Interiér: Gyula Ebedli / www.ebedli.hu
Adresa: Budai-hegység / Buda Hills, Maďarsko
Projekt: 2010 Realizace: 2013
Užitná plocha: 600 m² Plocha pozemku: 2500 m²



Vliv elitářské školy Bauhausu spojované se jménem Miese van der Rohe se v Maďarsku objevil na konci třicátých let 20. století. Nastupující intelektuálové tohoto období byli citliví k hodnotám, jež Mies reprezentoval. Druhá světová válka a na ni navazující polické změny však bohužel tomuto konkrétnímu architektonickému stylu, pro nějž je typická industriální estetika, nepřály a nakonec se z východní Evropy vytratil.

Lajos Kuknyó se rozhodl tohoto vlákna po sedmdesáti letech chopit. Zatímco v jiných částech světa, jež nebyly válkou a politickými změnami tolik zasaženy, dopadly Miesovy myšlenky na úrodnou půdu, ve východní Evropě musely být prakticky vzkříšeny z mrtvých. Jako by Kuknyó chtěl postavit dům-dogma, použil nejprve svůj vlastní domov k tomu, aby svým klientům demonstroval, nakolik je toto architektonické tvarosloví vhodné k vytvoření rozlehlých obytných prostor.

Vila postavená v Budínských vrších (Budai-hegység), lemujících maďarské hlavní město na západní straně, nahradila borovicový les. Program se rozprostřel po parcele ve formě pavilonů ležících mezi zbylými stromy – koncept sleduje karteziánský systém souřadnic. Nastavením vyváženého poměru prostoru a hmoty a s pomocí odrazů na velkých prosklených plochách docílil architekt toho, že se budova rozplývá v okolním parku. Zdi oddělující jednotlivé místnosti pozbyly svou materiální podstatu, podobně jako ty ve slavném barcelonském pavilonu. Člověk může oceňovat koncept plynoucího otevřeného prostoru a zároveň si užívat vysokého komfortu.

Konsistentní miesovský přístup je přítomný také v interiéru veřejných obytných prostor v přízemí. Vyvstávají vzpomínky na vilu Tugendhat; hlavním motivem jídelny je barevné plátno od současného maďarského umělce Istvána Mazzaga. Autor interiéru, Gyula Ebedli, vytváří reflexe obrazu volbou živé sedací soupravy Minotti a červených Bugatti křesel. Dřevěné prvky kolem krbu odkazují v 3D formě k hudbě a rytmu. Směrem k ložnicové části interiér postupně ztrácí svou živost a temperament.
Kamkoli se v domě otočíme, cítíme se díky velkým proskleným plochám jako bychom se procházeli v okolním parku. Původní skladba rostlin byla zachována a obnovena; představuje tak dnes vyjímečnou zahradnickou hodnotu.

Když konečně skončilo historické období, jež přerušilo přirozený vývoj architektury,  Kuknyó zvedl ze země její nit jistou rukou a vytvořil vyjímečný příklad maďarské rezidenční architektury.

text Ferenc Schüller;
kráceno redakcí
Zdroj: Autorská zpráva
Vložil: Kateřina Lopatová, 09.04.15
Návštěvnost: 24893 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Září 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.