Mezinárodní letiště Barajas

Aeropuerto Adolfo Suárez Madrid-Barajas

Mezinárodní letiště Barajas
Spoluautor: Estudio Lamela
Adresa: Aeropuerto de Barajas, Avenida de la Hispanidad, Madrid, Španělsko
Investor:AENA
Soutěž:1997
Projekt:1998-99
Realizace:2000-06
Užitná plocha:1150000 m2
Náklady:1 238 000 000 Euro


Projekt čtvrtého terminálu mezinárodní letiště Barajas získala na základě soutěže uspořádané v roce 1997 kancelář Richard Rogers Partnership společně s madridským ateliérem Estudio Lamela a dvěma inženýrskými společnostmi TPS (Anglie) a Initec. Zadavatel, kterým byl Španělský národní letištní úřad (AENA), pověřil architekty tím, aby navrhli nové objekty, které budou významným rozšířením stávajícího letiště Barajas. Od prvního otevření letiště Barajas v roce 1933 následovalo několik dílčích rozšíření až se objekt stal příliš dlouhým a letiště si vyžádalo další prostor pro nový terminál, vedlejší budovy a dvě nové letištní plochy na severozápadním okraji.
Nový terminál vytvořil z Madridu významné evropské dopravní centrum a upevnil jeho pozici hlavní spojnice mezi Evropou a Latinskou Amerikou. Do pěti let se očekává, že v počtu odbavených pasažérů předčí i holandský Schiphol, který je druhým největším letištěm v Evropě. Mezi hlavní součásti projektu patří parkovací domy, hlavní terminál, satelitní a střední terminály o celkové rozloze kolem jednoho milionu čtverečních metrů a kapacitou odbavit ročně 35 milionů pasažérů. Po autorech se rovněž vyžadovalo, aby do svého návrhu zakomponovali automatický systém pro manipulaci se zavazadly, automatické transportní pásy k přepravě osob mezi hlavním terminálem a satelity, stejně jako zastávky vlaku a metra. Jedním z nezbytných soutěžních požadavků bylo napojit přímo k budově hlavního terminálu 40 vstupních bran pro pasažéry letící do zemi v Schengenu. Satelitní terminály pak slouží k odbavení mezinárodních pasažérů a některým vybraným letům v Schengenu. Poněvadž doprava v Schengenu vyžaduje být oddělená od mezinárodních letů, byla doplněna třetí úroveň a řada 'pohyblivých stojanů', které mohou obsloužit všechny tři provozy mezinárodních pasažérů i z oblasti Schengenu.
Rogers Stirk Harbour + Partners
0 komentářů
přidat komentář

Více staveb od Rogers Stirk Harbour + Partners