Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Mezinárodní letiště v Kutaisi

Autor: UNStudio | Ben van Berkel, Caroline Bos
Tým UN Studia: Gerard Loozekoot, Frans van Vuure, Filippo Lodi, Roman Kristesiashvili, Tina Kortmann, Wendy van der Knijff, Kristoph Nowak, Machiel Wafelbakker, Gustav Fagerström, Thomas Harms, Deepak Jawahar, Nils Saprovskis, Patrik Noome
Adresa: Kutaisi, Gruzie
Investor: United Airports of Georgia LLC; Sakaeronavigatsia Ltd.
Projekt: 2011 Realizace: 2012 - 2013
Plocha pozemku: 12000 m²

Letiště v Kutaisi, jež slouží pro vnitrostátní i mezinárodní lety, je využíváno turisty, místními politiky a mezinárodními diplomaty. Má se stát dopravním uzlem s až milionem cestujících odhadovaných pro léta 2014 – 2015. Aktuální údaje evidují 30 letů týdně; do jara 2014 se nicméně počítá s nárůstem na 40; v této době budou v provozu táké přímé spoje do západní Evropy.

Projekt UNStudia zahrnuje kromě realizované letištní haly, kanceláří, meteorologické stanice a věže pro kontrolu letového provozu plný rozsah letištních funkcí, včetně oprav ranveje, regulačního plánu krajinářských úprav a plánovaného budoucího rozvoje lokality.

Architektura letištní haly odkazuje k bráně, jejíž čistě řešená dispozice vytváří všezahrnující a ochraňující objem. Oba prvky, tedy vnější detail nároží – jež funguje jako vstupní a snadno rozpoznatelný bod – stejně jako konstrukce tzv. “deštníku” uvnitř budovy – jež funguje jako jakýsi “kruhový objezd” pro proudy cestujících – představují dva hlavní architektonické detaily, jež organizují všechny letištní funkce.

Deštník dále umožňuje pohledy z letištní plazy na parkoviště / dráhy a na kavkazské pohoří na horizontu, stejně jako obráceně. Ústředním bodem deštníku je exteriérové patio, jež slouží pasažérům, kteří se chystají k odletu. Transparentní prostor kolem této ústřední plochy je navržen tak, aby proudy pasažérů postupovaly plynule a zástupy odlétajících a přilétajících cestujících nekolidovaly.

Ben van Berkel k projektu říká: “Nové letiště obklopí cestujícího ztělesněním okolností místa. Chvíle odlétajících i navrátivších se jsou oslavovány velkým rozponem, otevřeným prostorem i vysokým stropem letištní haly, jež odkazují na podobná velká gesta uplatněná u slavných železničních nádraží minulosti.”

Návrh organizuje logistické procesy, poskytuje optimální bezpečnost a zajišťuje dostatečný prostor pro pohodlný pohyb cestujících. Letiště představuje také jakýsi vestibul Gruzie, a bude proto navíc sloužit jako kavárna a galerie výtvarného umění, prezentující mladé gruzínské umělce – a tudíž představující další identifikační rovinu současné gruzínské kultury.

Architektonické řešení letiště doplňuje 55 metrů vysoká věž kontroly letového provozu a její operační budova. Díky svému dominantnímu vzezření se věž stává majákem letiště i celého okolí. Kabina letové kontroly s výhledem otevřeným na okolní krajinu do 360 stupňů, jež je umístěna na jejím vrcholu, představuje ústřední prostor věže. Prostorný a pohodlný interiér zajišťuje pracovní prostor s optimální koncentrací pro 4 až 8 osob. Exteriér věže je potažen perforovanou vrstvou položenou na betonové jádro, a k ventilaci se tak využívá větru. LED osvětlení umístěné mezi zmíněnou vrstvou a jádrem umocňuje při rozbřesku a stmívání efekt majáku – a to díky barevnosti, jež se změní pokaždé, když zakolísá rychlost větru.

Do projektu letiště je zapojeno bezpočet řešení odkazujících k udržitelnému rozvoji. Bohatý zdroj přírodní podzemní vody na daném místě představuje základ redukce spotřeby energie skrze aktivaci betonového jádra a využití pro zavlažovací nádrže. Podlahy letištní haly i kontrolní věže budou tuto vodu využívat pro udržení regulované teploty v obou uvedených prostorech. Konzolové střechy letištní haly poskytují v jižní a jihozápadní části stínění před sluncem. V hlavním prostoru letištní haly je použitý hybridní nízkotlaký ventilační systém a v podlaze pod hlavní budovou je umístěn systém zadržující odpadní vodu (tzv. grey water – tedy použitou vodu z umyvadel, sprch či van; nikoli z WC atd., jež může být obvykle na místě recyklována a dále využita). Cílem do budoucna je prezentovat letiště v Kutaisi jako první gruzínské letiště se striktním tříděním odpadu a zavést recyklační systém, jenž by mohl být v Gruzii využit u dalších stávajících i nových projektů.

Letiště bylo pod vedením UNStudia navrženo a postaveno během dvou let; omezený provoz byl zahájen už v září 2012. Do návrhu i stavby se zapojila celá řada místních i zahraničních firem, a to s otevřeností a erudicí, jež se pro dodržení termínů ukázaly jako zásadní. Ocelová konstrukce haly, jež byla vyrobena a dovezena z Maďarska, získala nedávno ocenění European Steel Prize award.

Zastavěná plocha:
letištní hala 4.500 m²; kontrolní věž a kanceláře 1.800 m²

Konzultanti:
Konstrukce: MTM kft. Budapest; MEP: SMG-SISU kft. Budapest; Krajinářské zásahy: OR else; Konstrukční expertiza: Arup, Milan; Letištní plánování: Arup Aviation, London; Udržitelný rozvoj: Arup, Amsterdam; Osvětlení: Primo Exposures; Poradce pro interiér a uměleckou výzdobu haly: Inside Outside / Petra Blaisse; Místní architekti: Studio ARCI, Tbilisi; Akustika: SCENA akoestisch adviseurs; Expertiza povětrnosti: Peutz; Cena a management: Davis Langdon, London; Vizualizace: Moka Studio

















Zdroj: Autorská zpráva
Vložil: Kateřina Lopatová, 23.01.14
Návštěvnost: 29601 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Září 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.