Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Umělecké muzeum Aomori
アオモリケンリツビジュツカン

Autor: Jun Aoki & Architects | Jun Aoki
Adresa: 185 Chikano, Yasuta, Aomori, Japonsko | mapa
Web: www.aomori-museum.jp
Realizace: 2001-06 Soutěž: 1999-2000
Užitná plocha: 21133 m² Zastavěná plocha: 7229 m²
Plocha pozemku: 129536 m²

Umělecké muzeum v Aomori leží v těsném sousedství s vykopávkami Sannai Maruyama. Tyto ruiny patří mezi významné kulturní dědictví období Jomon (10.000 – 300 př.n.l.) nejen proto, že zde byly odhaleny známky primitivního zemědělství, ale také pro způsob správy a organizace, která svědčí o velikosti a úspěchu celé zdejší kolonie. Kulturně-historický odkaz posloužil jako základní prvek, jemuž se japonská prefektura Aomori rozhodla věnovat umělecké centrum zřízené přímo vedle ruin.
V letech 1999-2000 se konala mezinárodní architektonická soutěž, jejíž hlavní podmínkou bylo prokázat úctu zdejšímu kulturnímu odkazu a začlenit tuto ideu do krajiny i vnitřního uspořádání muzea. Mezi 393. soutěžními návrhy nakonec zvítězil ateliér Jun Aoki & Associates, který předložil soustavu horizontálních a vertikálních zákopů. Tímto způsobem dosáhl, že samotné muzeum působí, jako by samo bylo odhalenou ruinou. Pro celé muzeum se stala charakteristická hra podzemní a nadzemní části – negativních a pozitivních forem. Uvnitř samotného muzea se rovněž střídají dva druhy výstavních prostorů – bílá krychle vložená mezi soustavu stěn zemité barvy. Aokiho myšlenka nesouměrných pozitivních a nedativních forem vychází přímo z vnějších podnětů jako byly místní (sněhové) poměry. Prioritou však zůstala snaha o restrukturalizaci prostoru výstavních místností muzea, aby lépe odpovídalo novému pohledu na tento druh staveb. Bílá kostka muzea či galerie značí jasné rozdělení místností na dva prvky – měřítko a proporce. Důvodem proč mají mnozí současní umělci v oblibě bílé kostky je za prvé fakt, že se uvnitř nenalézá žádný rušivý prvek, který by kolidoval s uměleckým dílem. Oko diváka tak neruší žádná vizuální překážka. Není tu žádný vystupující prvek kolidující s uměleckým předmětem vystavovaným v místnosti.
Je však zavádějící tvrdit, že zde není patrná žádná stopa po autorovi stavby. Stále tu lze vysledovat logiku rozvrhující prostorový rastr, což v tomto případě znamená prostorové měřítko, proporce a vyváženost mezi místnostmi. Způsob rozvržení, který lze jen těžko slovně popsat, pak definuje celý prostor. Muzeum s bílými kostkami tvoří strukturu, která se ve výsledku neprojevuje jako architektura, ale jen prostorové rozčlenění rastru. Uvnitř tak může expandovat umělcova svoboda. Umělecká galerie s bílými krychlovými prostorami vytváří atmosféru zaručující vystavovanému umění prezentaci bez rušivého rozptylování.
Zdroj: autorská zpráva
Vložil: Petr Šmídek, 23.01.13
Návštěvnost: 31115 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Listopad 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.