Přestavba prvorepublikového řadového domu

Přestavba prvorepublikového řadového domu
Každý z nás je obdařen intuicí. Vnitřními pocity a vizemi, které nás vedou k určitým rozhodnutím. Někteří z nás dokáží tento dar využívat naplno. Důvěřují svému vnitřnímu hlasu bez ohledu na argumenty nebo většinové názory okolí. 

Dům, který vám chceme představit byl zakoupen a zrekonstruován díky  vnitřnímu vnuknutí jeho majitelky. Výsledkem tohoto intuitivního přístupu je nadčasová realizace oděna v bílé, vyzařující naprostý klid a vyváženost…

Síla souznění
Historie rekonstrukce prvorepublikové vily v pražských Dejvicích má podobně jako u lidí svůj jedinečný příběh. Nová etapa "jejího života" začala ve chvíli, kdy byla nabídnuta k prodeji. Nabízenou nemovitost si především kvůli lokaci zakoupil manželský pár s dítětem. O veškeré náležitosti spojené s inovací se postarala paní.
Tak jako všechno ostatní i volba architekta byla intuitivní. Paní domu svěřila návrh studie projektové i výrobní dokumentace Ivaně Dombkové a studiu Donlić v Praze (jehož je spolumajitelkou s Rostislavem Černíkem).

Architektka na základě požadavků klientky připravila studii celého prostoru pro tříčlennou rodinu. Ta byla vypracována tak, aby maximálně respektovala reálné možnosti a vlastnosti stavby a zároveň akceptovala předem stanovená pravidla feng-shui, která se stala nosným prvkem celé rekonstrukce.

Žádné dřevo, žádné barvy
Realizace návrhu byla rozdělena do dvou etap. První řešila stavební úpravy, které zahrnovaly dostavbu, výměnu oken, změny dispozic a všechny navazující práce jednotlivých řemesel. Další fáze byla orientována na vybavení celého interiéru.
Vnitřní dispozice jsou rozčleněny do dvou obytných pater a suterénu. Suterén domu je vybaven roční šatnou, skladovacími prostory, kotelnou a technickým zázemím.
V prvním podlaží se nachází zádveří, šatna, obývací zóna propojena s jídelním koutem a kuchyní, odkládací prostor a denní toaleta. Vrchní podlaží má intimní charakter. Disponuje ložnicí manželů, pokojem dcery, koupelnou a úložnými prostory.
Základním spojovacím prvkem exteriéru s interiérem je barevnost a materiálové řešení. Dominující bílá je ve feng-shui barvou kovu, symbolizující sílu a pevnost. Samotný odstín představuje nové začátky a čistotu. Na barvu navazují materiály.
Ani jejich výběr a vzájemná kombinace nebyly náhodné. Podlahy a některé stěny jsou řešeny systémem Pandomo, díky kterému architektka dosáhla efektu jednolitosti. Hloubkově probarvený pohledový beton je doplněn o element skla a kovu v minimálním množství.       

Plynutí s časem
Zařizování interiéru probíhalo postupně, v souladu s vnitřními pocity paní domu. Otevřený přístup, pečlivost, empatie a citlivost pro detaily, kterými je Ivana Dombková známá, vnesly do prostoru řád a zvýraznily všudepřítomnou harmonii. Ta je kromě již vzpomínané barevnosti a materiálů podtržena jasnými linkami, měkkými přechody, průhledy a zaoblenými tvary, tak typickými pro filozofii větru a vody.
Dům je zařízen v minimalistickém stylu. Veškerý nábytek, který je vyroben na míru, pochází z dílny studia Donlić. Většina nábytkových bloků v prostoru plní nejen funkci úložných prostor, ale zároveň "obaluje" nosné pilíře objektu. Statika domu je totiž  řešena již ve fázi studie zároveň s interiérem, jiný postup je dle filozofie DONLIĆ mylný. To se týká také bloku vestavěných skříní, sloužících nejenom jako rafinované odkládací prostory ale i jako knihovna, která našla své místo pod schodištěm. 
Nábytek je vhodně doplněn svítidly, která si klientka vybírala sama podle vyzařování jednotlivých místností. Křišťál jako jeden z neoblíbenějších amuletů feng-shui je použit hned ve vstupní zóně v podobě lustru, který představuje zajímavý kontrastní prvek.
Obě koupelny, také v bílém provedení, jsou vybaveny sanitárním zařízením Duravit.

Totální očista v prvorepublikovém stylu 
Každý centimetr, se kterým Ivana Dombková pracovala, je maximálně zhodnocen a naprojektován tak, aby nenarušil novou identitu stavby a přitom zachoval její prvorepublikový charakter.
To se architektce podařilo docílit přes nezměněný původní obvod stavby, který byl nenásilně doplněn o přístavbu v čelní zahradní části, kulatá okna, velká členěná hliníková okna a celoplošné prosklení ve vrchním patře -  pokoj dcery.

Filozofie prostoru je dotažena do těch nejmenších detailů, jako jsou strohost v dekoracích, minimum vystavěných předmětů či přítomnost kulatých detailů ve formě zaoblené digestoře nebo malého kulatého zrcadla v obývací zóně.
Nezbytnou součástí vybavení je element ohně. Jeho přítomnost je zajištěna plynovými krby v každé místnosti. Z praktických důvodů jsou krby doplněny o nenápadné podlahové konvektory pod okny.

Vila je postavena na mírném svahu a nechybí ji nádherný výhled do zahrady a na nedalekou kapli. Velkorysé prosklené plochy tak nabízejí efekt živého kina, který je příjemným barevným zpestřením bílého interiéru.

Zahrada patřící k nemovitosti není zatím upravena. I ona bude ale časem představovat další harmonickou část domova – místa poskytující svým obyvatelům dostatek energie, inspirace a kvalitní regeneraci...

Natalie A. Rollko (psáno pro časopis DOMUS AUREA)
9 comments
add comment
Subject
Author
Date
zalubil som sa
rk
09.03.10 06:24
Nádhera
minaříková
10.03.10 08:58
design???
Martin Cviček
10.03.10 08:51
sterilita
mikrobek
10.03.10 09:05
klempířina
j.stary
10.03.10 12:05
show all comments

more buildings from DESIGN by DONLIĆ