Továrna na praní uhlí

Zollverein Kohlenwäsche

Továrna na praní uhlí
Spoluautor: Heinrich Böll
Adresa: Gelsenkirchener Straße 181, Essen, Německo
Investor:Entwicklungsgesellschaft Zollverein
Realizace:2006-08
Užitná plocha:16000 m2


Urbanistický koncept nového využití bývalého průmyslového území Zollverein byl veřejnosti představen v magickém termínu 20.02.2002. Jeho součásti je také společný projekt rotterdamské OMA s místní kanceláří Böll & Krabel na přestavbu bývalé továrny na praní uhlí na návštěvnické centrum, muzeum Porůří a místo  pro výstavu „Metaform“. Nové centrum si klade za cíl splnit potřeby nového uživatele, ale aby se nezbavil svého charakteru „stroje“ na praní uhlí. Na přestavbu budovy, která je součástí rozlehlého areálu spadajícího do Světového kulturního dědictví, se vztahovaly veškeré postupy jako u ostatních chráněných budov. Po rekonstrukci vzniklo na sedmi podlažích průmyslové památky místo „nejmodernějšího kulturního využití těžící z autentického prostředí.“

Bývalý důl Zeche Zollverein o rozloze 100 ha byl v loňském roce (v prosinci 2001 - pozn.překl.) prohlášen Světovým dědictvím UNESCO. OMA byla pověřena urbanistickým návrhem s úkolem zahrnout velké množství aktivit společnosti Entwicklungs-Gesellschaft Zollverein mbH (EGZ), které zesílí historický kontext a znova využije území.
Tento urbanistický projekt navržený společně s Böll & Krabel je jednou ze tří tzv. atraktorů, které vytvoří kulturní a ekonomické centrum Essenu se silným propojením s okolní krajinou. Program o rozloze 12000 m²  spojující v sobě návštěvnické centrum, Ruhrmuseum a Metaform bude umístěn v nejimpozantnější stavbě v areálu: bývalé továrně na třídění uhlí (Kohlenwäsche). Nový program bude do stavby přidán bez odstranění stávajících strojů, které dominují celé stavbě a poukazují na dřívější využití.
Díky pečlivé analýze a strategickému rozvoji velmi složité stavby byly úřady úspěšné v spojování zdánlivě protichůdných zájmů. Výsledkem je průmyslová památka, která v sobě spojuje moderní využití s historickými souvislostmi.
OMA
0 komentářů
přidat komentář

Více staveb od OMA