Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Laboratoře firmy Nestlé

Autor: Michel Rojkind
Adresa: Querétaro, Mexiko
Web: www.nestle.com.mx
Investor: Nestlé
Projekt: 2007 Realizace: 2009
Užitná plocha: 700 m²

Reyner Banham (britský architektonický kritik, který studoval u Siegfried Giediona a Nikolaus Pevsnera  - pozn.překl.) ve své knize “A Concrete Atlantis“ popisuje, že “existují kauzální, kulturní a vědomá spojení“ mezi některými “mistrovskými díly jasné architektonické moderny“ a “utilitárními konstrukcemi v některých obdobích a odvětvích severoamerického průmyslu.“ Od prvních dekád 20. století, od Loose a Behrense ke Gropiovi a Le Corbusierovi, byla m.j. podniknuta cesta posunující architekturu průmyslových staveb – do té doby považována za okrajovou záležitost toho, co bylo považováno za skutečnou architekturu – což je vývoj, který je stále charakteristický pro současnou architekturu.
Jedním z prvořadých úkolů bylo znova navrhnout průmyslovou budovu tak, aby se splatil dluh a pomohl stavbě získat její architekturu, zbavil se formálního a stylového břemene dvou století rétorického akademismu a vyprázdněného eklektismus. Opětovné promyšlení tohoto tématu bylo pojato jako hledání nové představy mezi vnitřní provozní logikou a vnějším zprostředkovávaným logem.
Stavby, které Rojkind arquitectos vytvořili pro dvojici továren Nestlé, nesou právě tyto rysy. Vše začíná vstupní částí do jedné z čokoládoven Nestlé na okraji Toluca, nedaleko Mexico City: konstrukce tvořená  fasetovým uspořádáním ploch je připojená ke stávající továrně a slouží jako muzeum, stále však čeká na druhou etapu rozšíření. Druhým úkolem, zasazeným do průmyslové zóny Querétaro, bylo postavit budovu laboratoří, jejíž hlavními cíli jsou: být otevřeným inovačním příkladem pro Nestlé a hnacím strojem pro klienty, spotřebitele a obchodní partnery Nestlé Mexico, odpovídající obchodní inovací pro obalové centrum a pomáhat provozu PTC Marsyville stát se hlavní zásobitelem tekutých nápojů v Latinské Americe.
Kromě vztahů ke stávající průmyslové struktuře, obsahovala tato zakázka navíc ještě jednu výzvu. V roce 1986 se historické centrum Querétaro stalo součástí historického dědictví UNESCO, což mělo nepředvídatelné důsledky dokonce na průmyslové okolí: nové stavby musely mít sloupovou arkádu s oblouky – což byla závazná část určovaná místní tradicí. Rojkind, který musel čelit těmto sporným požadavkům, se rozhodl téma oblouku i arkády znovu přehodnotit.
Pokud je oblouk utlumeným fragmentem kopule – pak stejně naopak – kopule je zesílený oblouk otočený kolem své vlastní osy, což nemůže vadit: kopule může plnit požadavky kladené na oblouk bez upadnutí nazpět do klišé. V tomto případě vytváří řada protínajících se kopulí, rostoucích jako pěna, matrici otevřeného a souvislého prostoru – arkádu – která se rozpíná, zatímco další prostor tvořený jednoduchými boxy obloženými reflexním sklem se saténovým povrchem, přijímá tyto rozpínající se koule – které střídavě vytlačují – a obsahují náplň laboratoře.
Zatímco matný vnější plášť vyhlíží kovově a nedobytně, tak vnitřek těchto boxů je vymalován různými barvami a má téměř divadelní kvalitu: výzkumníci nepřetržitě proplouvají ve svých bílých pracovních pláštích modrou, žlutou nebo zelenou, vyskakují na pozadí kontrastních barev. Občas, když se některý z venkovních panelů stane oknem, lze tyto místnosti z venku tušit.
Někde jinde by možná šlo tento projekt realizovat za použití sofistikovaných technologií s prototypovou výrobou specifických částí podle spletité geometrie protínajících se koulí. Zde však musela být geometrie přeložena z formální a prostorové logiky do jednoduché, téměř žargonové konstrukční logiky, která by dovolovala místním firmám postavit pěnovité prostory prostřednictvím fyzického křížení polokulových bání složených z oblouků a prstenců z tyčové oceli.
Výsledným obrazem je sjednocený kontrast: lesklý kovový vnějšek stojí společně i proti oslnivě barevným interiérům, abstraktní plochy venkovních boxů jsou v kontrastu s bujarostí pospojovaných koulí. Síla projektu může vyplývat právě z této hry opaků, z dynamického způsobu a závislosti na pozici pozorovatele mohou být zcela dominantní, ale v malém okamžiku úplně zanedbatelné. Průmyslové stavby tímto způsobem odhalují, opětovně promýšlí a předkládají tu část, která byly kdysi byla dána jen architektuře: vliv a jasnost.
Rojkind Arquitectos
Zdroj: autorská zpráva
Vložil: Petr Šmídek, 17.08.09
Návštěvnost: 27791 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
Exelent Ramon Mercado 25.08.09 05:21
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2014
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2014
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.