Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Obchodní komplex Meydan

Autor: FOA | Farshid Moussavi, Alejandro Zaera Polo
Adresa: Ümraniye, Istanbul, Turecko | mapa
Web: www.meydanumraniye.net
Investor: Metro Group AG
Náklady: 34 000 000 Euro Realizace: 2007
Soutěž: 2005 Užitná plocha: 55000 m²

Firma Metro uspořádala v roce 2005 soutěž, kam přizvala pět architektonických týmů. Zadání znělo celkem nudně: navrhnout na zelené louce za Istanbulem nové nákupní středisko. Vítězný návrh ateliéru FOA vycházel z jejich osvědčeného receptu prolínání stavby s okolní krajinou. Jednotlivá patra obchodního centra o celkové ploše 70000 m² se na sebe kupí, ohýbají a znovu spojují. Projekt s názvem Meydan, což turecky znamená tržiště, by se měl v budoucnu stát součástí veřejného prostoru nově rodící se městské čtvrtě Ümraniye. Kromě obřího obchodu s elektronikou a supermarketu se centrum zaměřuje na sport, módu a poskytuje  množství dalších obchodů. Nabídku služeb uzavírá velký multiplex s širokým spektrem restaurací. Pod nákupním střediskem je instalován geotermální systém, který se stará o vytápění a chlazení celé stavby.

Obchodní komplex na sebe bere původní tvář Ümraniye a současně jí dává současnou, ale i do budoucna, perspektivní podobu. Louky divoce rostoucích bylin na plochých střechách nahrazují historii této městské čtvrti. Ještě před několika desetiletími měla Ümraniye, která dnes zažívá obrovský stavební boom, venkovský charakter s méně než devíti stovkami obyvatel.
Umraniye nechce být jen dokonalým obchodním komplexem, ale skutečným městským středem pro budoucí výstavbu v jedné z nejrychleji se rozrůstající oblasti Istanbulu. V současné době leží na předměstí, ale již brzy vyroste kolem obchodního komplexu hustá městská zástavba.
Budova svou geometrií a trasováním předvídá své pozdější začlenění do kontextu hustého vnitřního města. Klade si za cíl vytvořit alternativní model, který by stál proti klasické výstavbě obchodních center na okrajích měst. Hlavní pozornost byla věnována podzemnímu parkování, které znovu uvolnilo velkou část plochy pozemku pro krajinu a náměstí umístěné ve středu nového návrhu.
Centrální náměstí je aktivováno několika pěšími cestami spojujícími podzemní parkoviště s úrovní terénu a v širším městském kontextu přístupné dvěma novými cestami vedoucími pes střešní krajinu. Všechny střechy jsou pokryté rozsáhlou vegetací a v několika místech navazují na okolní topografii. Snaží se využívat nové objemy jako rozšíření stávající topografie spíš než jako kontejner umístěný na vyasfaltovanou plochu.
Střecha je rovněž vybavena světlíky, které přívádí do vnitřních prostorů denní světlo a starají se o větrání. Všechny zbývající plochy, které nejsou osázeny zelení, ať už jde o fasády nebo podlahy, jsou obloženy nebo vydlážděny stejným materiálem: cihelnými dlaždicemi, které mají v závislosti na funkci a využití do své struktury zakomponovány různé mezery.
Foreign Office Architects
Autor: Petr Šmídek, 23.10.08
Návštěvnost: 32273 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
pekne hetzer 23.10.08 01:05
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Červenec 2014
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2014
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.