Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Vozovna elektrických podniků hl. města Prahy

Autor: František Maria Černý
Adresa: Motol, Praha, Česká republika
Realizace: kolem roku 1939

Vozovna elektrických drah hlav. města Prahy v Motole je vybudována na rozsáhlém pozemku, měřícím 28.070 m2, při nové 30 m široké výpadní komunikaci. Její výstavba je určena na dvě po případě na tři stavební etapy. V první sta­vební etapě byla postavena poloviční část vozovny, transfor­mační stanice a administrační budova. Druhá event. třetí etapa bude zahrnovati dostavbu vozovny pro umístění dal­ších 120 vozů a obytný dům pro zaměstnance E. P. Dnešní část vozovny pozůstává ze dvou lodí, jež pojmou 120 vozů elektr. drah. K ní jsou přičleněny dokonale vybavené dílny pro opravy vozů s náležitým příslušenstvím šaten, umyváren atd., kotelna a skladiště paliva. Podlahová úroveň vozovny tvoří kolejiště, postavené na železné konstrukci. Prostor takto vzniklý jest průchodný a umožňuje prohlídky a opravy vozů spodem. Část mezi vnějšími stranami kolejí je vyplněna dřevěnou podlahou, která tvoří mezi jednotlivými řadami kolejí a na nich stojícími vozy, perony pro chůzi, obsluhu a čištění vozů nad úrovní kolejiště. V průchodních prostorech je také položeno potrubí ústředního teplovzdušného topení. Ohřátý vzduch je tlačen ventilátory potrubím, majícím na vzdálenost vozu vždy otvor pro proudění teplého vzduchu pod podvozek, takže v zimních měsících všechny pohyblivé části a olej neztuhne, vozy mohou býti dobře čištěny, umývány a opravovány. Ke skladišti paliva je polo­žena vlečka pro nákladní tramwaje, přivážející palivo a odvá­žející popel. Konstrukce jest železobetonová, vyplněná ci­helným zdivem. Krov nad hlavou vozovny je z ocelových montovaných nosníků o rozpětí 42 m, podepřených uprostřed podporou.
Administrační budova, situovaná u hlavního vjezdu, má v přízemí všechny potřebné místnosti pro řízení a vybavení průvodčích a řidičů elektrických vlaků. Velká místnost v pří­zemí, zvaná záloha, je spojená okénky s výpravnou a lístkárnou. V této místnosti se shromažďují průvodčí a řidiči, vyzvedávají si jízdní řády, nakupují jízdenky a po skončené službě odevzdávají denní tržbu. Pro zaměstnance je zde též čítárna s denními novinami, slouží též pro krátký oddych. Pro zaměstnance řídící provoz jest zde noclehárna, neb provoz vyjma krátké asi jednohodinové přestávky jest denně 23 hodin. V patře budovy jsou tři jednopokojové byty s příslu­šenstvím pro vrchního výpravčího, strojníka a vrátného. Konstrukce budovy je cihelná se stropy železobetonovými. Přízemí je vytápěno lokálním ústředním topením, provoz příslušenství i bytů jest elektrisován.
Vystavění obytného domu pro zaměstnance E. P. v další stavební etapě má zajistiti určitý počet zaměstnanců elektric­kých drah v nejbližší vzdálenosti od vozovny, která jest v ranních hodinách výjezdnou stanicí a v noci konečnou. Dům má 32 jednopokojových, levných bytů pavlačové sousta­vy. Konstrukce je vzhledem k nutně mělkému traktu a velmi málo únosné půdě železobetonová s obvodním výplňovým zdivem z tvárníc ,,Skoria".
Zdroj: Architektura I, 1939, s. 202.
Vložil: Jakub Potůček, 10.01.07
Návštěvnost: 32584 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Listopad 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.