Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Proč je Transgas postmoderní?
Jako má gotika ve svém tvarosloví lomený oblouk, postmoderna má obří trouby
Komentáře
Postmoderní ikona Tomáš Vích 04.01.17 00:39
Ještě jsem přidal průchozí troubu v dórském portiku ve Státní galerii ve Stuttgartu. Ikona.
Ikona. Zdeněk Skála 04.01.17 09:39
On je ten Transgas vlastně též ikonou - ministra postmodernismu v invalidním důchodu...
Dvakrát jsem to prolézal, a vždy totéž nalézal.......!
nakonec Zdeněk Skála 05.01.17 10:02
Nakonec je třeba otevřeně říct, že prvními postmodernisty v ČSSR 70. letech byli kolotočáři.
Vzpomeňme na obrázky z jejich atrakcí a různé prapodivné předměty prodávané v pojízdných střelnicích....
Podobné věci jsem vídal začátkem 90.let v galeriích Paříž, Berlín, Vídeň, Frankfurt, atd......
Žádné takové alespoň náznaky či rysy na téhle budově Transgasu nejsou.
Takže jakýpak postmodernismus, vždyť import jako nevědomý experiment nakonec nutně končí invalidní blamáží jako v tomto případě.(In-validní - vnitřně omezený)
Platí zde to, co jsem řekl Prágrovi o jeho Federálu - zbytečná ztráta času, zbytečné peníze, zbytečně deklasované místo a zbytečné existence ve zbytečné době.......
Takže to žádné trouby, Tomáši, nezachrání.
re Vích 05.01.17 11:39
Světský jsou proto post modernisté. Mám raději hlavní nádraží, vim, že tu jsou necitlivosti, ale viděl jsi Zdeňku, co tam má vzniknout nového?
... nového? Zdeněk Skála 06.01.17 13:13
Nového nevím, ale mě stačí až až, když se prodírám na vlak tou asijskou tržnicí...
Jinak někdejší -hlavák- považuju za morbidní ptákovinu.
krátká noticka Zdeněk Skála 09.01.17 09:35
A teď to nejpodstatnější - město, které zahrabává své brány pod zem, propadá z živoucí tkáně světa do podsvětí.
To už věděli staří v antice, a snad i proto si své brány i náměstí náležitě šlechtili.
Takže co s tím?
Vybagrovat i s magistrálou, zrecyklovat a udělat mezinárodní urbanistickou soutěž. To by pro začátek stačilo, aby tohle místo procitlo do lepšího světa..........
město, které........ Praha 09.01.17 10:04
Zlatá svatá pravdivá slova, která by měla být vytesána na každé budově školy architektury.
lesopark na hradbách Vích 09.01.17 10:56
A zase jsme u toho, že je třeba začít tam, kde se to pokazilo. Severojižní magistrála přes centrum byla koncepční chyba. Na hradbách má být lesopark od štvanice k muzeu, ne dopravní stoka.
koncepční chyba... Zdeněk Skála 17.01.17 09:20
Jistěže to je chybné řešení, vyplývající z tehdejší strategie moci - nasměřovat člověka proti vlastní přirozenosti, vlastnímu svědomí a vyrobit z něj ideologicky konfigurativní věc.
Koneckonců, o tom svědčí funkce tehdy stavěných budov - žižkovská věž i Ještěd k vymývání mozků, Federální shromáždění k papalášským piklům, atd.....atd....
Vysílače a trouby Tomáš Vích 17.01.17 10:08
Vysílače jsou hlásné trouby. Na Ještědu lze dohledat krajinné kontexty, ale tři trouby na Žižkově jsou dokonalé UFO. Dnes by se řeklo tři v jednom. Tři je více než jedna, méně je nuda.

Ale kriticky vzato mi přijde, že Žižkovský vysilač je více jedna trouba s berlemi, než tři. Teď po ní lezou ještě i mravenci. Soucit... Dvojí čtení, inu postmoderna.
První postmoderní návrh na světě Tomáš Vích 17.01.17 11:47
První postmoderní návrh na světě jsem dopátral díky The Postmodern Society na FB.
Je to Beach House Project od Robert Venturi a John Rauch, 1959, viz galerie. Má parádní komín.
...parádní komín... Zdeněk Skála 18.01.17 11:05
Vypadá to jako kubistická kotelna.
jedna roura....... Praha 19.01.17 10:00
Pane Víchu, jedna roura Vám tam mezi fotodokumentací chybí.
Moje nejoblíbenější roura je Vltavína, model fraktální lávky do Prahy od pana Skály.
Co Vy na to jako kritik?
Fraktální lávka Vltavína Tomáš Vích 19.01.17 13:46
Vltavínu, co spojuje Žofín, Střelecký ostrov a Kampu? - tu znám, pravda, i tu bych mohl přidat. Postmoderní trouby jsou zajímavé, co symbolizují. Většinou jsou tak či tak sexy a dráždí erotické fantazie, což platí i u Vltavíny. Postmoderna vyrostla na sexuální revoluci, květinových dětech, na trávě, na boření totalitních režimů a na svobodě. Holka se vrací do módy. Je to retro nebo snad druhá postmoderna? Každopádně jsem rád, že totalitní pozdní moderna má názorového soupeře, už jsem se bál, že je to konečná.

Z dnešního pohledu je Vltavína (1989), jak bych to řekl, že nemá začátek a konec, kus hadice. Postmoderna byla dvojlomná, skvěle bořila totalitu, byla vtipná, ale současně množila chaos, motala páté přes deváté, což se jí stalo v nových demokraciích osudné. Od "druhé postmoderny" očekávám, že bude nejen svobodná a poeticky výpravná, ale i kontextuální v tradičním slova smyslu, že nebude destruktivní, ale ontologicky konstruktivní. Česky, že bude mít zdravý smysl a hlavu a patu...
kus hadice... Zdeněk Skála 20.01.17 13:19
Tenkrát jsem to pojal jako krok od trubky k hadici.........byl nejvyšší čas.
Fraktálně perforovaná hadice naznačující známý fakt, že s sebou si na druhý břeh nic neodneseme.............a že řeka teče nikoli od mostu k mostu, ale od pramene k ústí.............
Zdravím a díky
od pramene k ústí... Tomáš Vích 20.01.17 23:23
Zdeňku, je velká škoda, že jste se s Kaplickým nepotkali dřív a nedali něco spolu, tvá sochařská plasticita je čirá radost.
Hadice a tradice
milují se nejvíce
od pramene k ústí
řeky proud
škoda že ten přelud krásný
nelze obejmout
Barvy Tomáš Vích 23.01.17 09:38
Ještě jsem doplnil trouby z nerezu, cihel a betonu. Je vidět, že zatímco tvarově a materiálově je ´pomo´ pestrá a nespoutaná od těžkopádné eklektiky po odlehčený futurismus, od prosté konstruktivnosti po chaotickou dekonstrukci, barevně je jasně signifikantní, Miluje zářivé barvy: žlutá, modrá, červená a zelená, doplněné typickou světle modrou a růžovou + bezbarvou šedou na pozadí. To jsou jasné stylové znaky, které ji dělají čitelnou a smysluplnou.
...něco spolu... Zdeněk Skála 23.01.17 12:14
Bonne Tome, s Janem jsme skicovaly asi před deseti lety jinou lávku - na Štvanici...Je to lahůdka, robotická teleskopická věc, která by posunula vnímání hadice ještě do závratnějšího rozměru.
Docela zajímavě ses rozbásnil........jen tak dál!
Postmoderna robert 23.01.17 12:32
je styl, který cituje prvky architektury minulosti pomocí současných prostředků a výtvarně je přehodnocuje.
re Tomáš Vích 23.01.17 14:08
Zdeňku, v rámci uvedených ilustrací je zajímavé, že nejsi ani technokrat ani eklektik, že starý sen o moři a o slunci dáváš rovnou bez citací a bez násilí a po srsti. Člověčí biologický svět je v tomto neprobádaný světadíl.

Roberte, Vaše definice ale sedí prakticky na všechny styly Postmoderna je pro mne zajímavá především svou schopností boření stylových předsudků a hledáním nového. První se jí už povedlo, druhé je na cestě.
Mohu vzít robert 24.01.17 08:14
jeden profilovaný kámen žebrové klenby a v jeho tvaru navrhnu supermarket.
...neprobádaný světadíl...žebrové klenby... Zdeněk Skála 24.01.17 09:26
Ale to je echt!...výzva.
Pokud máte roberte vědomí žebrové klenby, pusťte se do díla!
Tomáši, když jsem tenkrát promýšlel co to vlastně vyplývá z postmoderny, vyšlo mě jasně následující sdělení - dělat místo, a tím i město vědomější....definice jsou vedlejší.
Vědomějsi Vích 24.01.17 12:28
To se lehko řekne. Architektura, jako věc veřejná, je přímo úměrná vědomí té které společnosti. Přímo to zrcadlí. Abych se vrátil k Transgasu, na něm se ještě zúročuje vědomí 60. let. Nejhorší jsou pak ty domy z 80., kdy už nebylo z čeho čerpat. Za pozornost stojí i to, co ho má údajně nahradit. Skoro to vypadá naopak, významové prázdno, vymeteno. Kdyby byl Cigler frajer, tak nám to tu obháji. Ale divil bych se.
...významové prázdno... Zdeněk Skála 24.01.17 14:33
Nedávno jsem se šel projít kolem zasněženého města - všude docela uklizeno........sníh.
A v palachu u řeky jsem asi z 10 metrů uviděl nádherný, bílo - šedomodře proužkovaný zhruba půlmetrový kámen. Zaradovalo se srdce sochařovo, a už se ženu za kořistí............
Jenže ouha, přede mnou ležela zajímavě pokrčená, zasněžená igelitka italského výrobce bot.
Namísto carrary obal!
Co když je to takhle i s tím nešťastným půlstoletím 1940-1990?
Co když to vyznamové prázdno je ekvivalentem vnitřního prázdna, které nezaplní ani taktika - import jako experiment?
Připadá mi to tak, že tento nekonečný zápas je důsledkem hodnotové blamáže.........ze které se pořád nemůže místní osazenstvo probudit......možná ani nechce.
nakonec... Zdeněk Skála 24.01.17 14:59
Představme si nakonec, hypoteticky, že ten Transgas nezbourají.
Dobrá, ale co dál?
Pokud by z téhle opuštěné budovy - když jsem ji před lety prolézal, bylo mě ji líto, udělali v 90. letech třeba Muzeum? V pohodě, nejsem za bourání pro bourání, ale teď????
nakonec... Tomáš Vích 24.01.17 23:06
Přidal jsem foto Transgasu ze dneška. Jak jste se s Robertem bavili o vědomí žebrové klenby, tak Transgas má něco z vědomí formule 1 nebo Jamese Bonda. Pro korporátní charakter mi jako sídlo firmy přijde OK, byť v centru je administrativy už nadbytek a zatěžuje ho tisíci aut.
Na muzeum má moc oken a na výstavy se nehodí.
Ideálně bych tam viděl ozeleněný areál vysoké školy, prakticky jakékoli. Studentů prý neustále přibývá, ale centrum Prahy se díky spekulaci s nemovitostmi vylidňuje, je to bolavé téma, které je třeba strategicky řešit.
...areál... Zdeněk Skála 25.01.17 09:32
Když jsem tam tenkrát seděl na jedné z těch rour, uslyšel jsem pod sebou uvnitř roury jakési pískání a pípání nebo co...........
A tak mě nějak intuitivně napadlo, jestli ta soustava trubek není tajné výzkumné zařízení na měření přesné rychlosti rozpínání vesmíru na pomezí konečna a nekonečna.........
Doposud se to nepodařilo nikomu změřit, ale kdoví?
Co tam tak udělat Astrologicko - Astronomické Muzeum?
Výzkumné zařízení Tomáš Vích 25.01.17 18:07
Dnes je možno se do trub dostat kamerou a odhalit speleologicky jejich tajemství. Ale vážně, jistě, můžeme génius loci Transgasu kritizovat, ironizovat, polemizovat o něm a zvažovat jeho charakter a míru a váhu, ale jedno je jisté, že ten komplex budov ducha má. Při pohledu do portfolia HB Reavis nevidím srovnatelnou kvalitu. To je proč se mi demolice progresivní architektury 70. let 20. století nejeví z hlediska zdravého rozvoje Prahy odpovědná.
Komplex budov ducha má robert 26.01.17 09:08
To je myslím základní hodnota, která by se měla vážit při uvažování o zachování staveb moderní architektury. Tyto je samozřejmě možné nahradit ekonomicky výkonnějším objektem. Z přiložených fotografií a místo také znám, ovšem necítím duch místa který bych chtěl dobrovolně se zájmem navštěvovat. Je zde cítit velká snaha o výkon, který ale nevyznívá povedeně, je nepůsobivý, není nadčasový.
...odpovědná... Zdeněk Skála 26.01.17 09:13
Mě se už nejeví odpovědné ani to, do jakého stavu a situace se tahle budova dostala.
Jakmile začne barák cestovat spekulativní štrekou, je konec...........jakoby i samotné místo rezignovalo.
...odpovědná... Tomáš Vích 26.01.17 10:02
Celá pražská rezervace je předmětem nehorázné spekulace. Ne místo, ale lidi rezignovali na život tu. Krize odpovědnosti = krize důvěry = ekonomická krize. Neviditelná ruka trhu. Bydlím tu, je tu 10% původních obyvatel. Prostě apokalypsa v přímém přenosu.
rezignovalo....... Praha 26.01.17 10:07
Tak tak, vždyť to stavěli v časech rezignace. Na mě tenkrát působilo to ministerstvo naprosto odtažitým až výhružným dojmem - nikdy bych tam nevstoupila.
Ať už to zboří nebo ne, dojem zmaru zůstane.
Myslím, že se v tomto případě dostala progresivní dobová architektura, jak píše pan Vích, do křížku se zdravím rozvojem Prahy.
v časech rezignace Tomáš Vích 26.01.17 13:12
Normalizace byla časem rezignace, ale autoři době jak mohli vzdorovali. Jindřich Malátek, Ivo Loos a Olbram Zoubek jsou autoři náhrobku Jana Palacha, který komunisti roztavili. Viz obr. Jaký jasnější důkaz? Možná i to je ozvěna pípání v troubě, němého ticha, zmaru a dekadence, který lze pozornějším povahám vyčíst z ocelové konstrukce krakorcovitě trčící jak ohořelé kosti z reflexemi plápolající fasády, na které sedí zmrzlí holubi.

Zmrzlý holub
Sedí holub na íčku,
pozoruje trubičku.
Sedí ani nedutne,
už je po všem.
Nechutné.

Muzeum totalitních režimů Tomáš Vích 26.01.17 18:56
Jestliže si developer neví rady se sarkofágem centrálního počítače, tak by byl myslím skvělým místem pro Muzeum totalitních režimů a v administrativě by mohl sídlit ÚSTR, kde byl ministr kultury Daniel Herman svého času ředitelem. Vše by do sebe synergicky zapadlo.
...skvělým místem... Zdeněk Skála 27.01.17 13:04
A víš že mě to tenkrát též napadlo?..........že by přání místa?
Samo sebou, Tomáš Vích 27.01.17 13:37
to není náhoda, že se o tom my tu bavíme, že se znám s Lukášem Malátkem, že historici napsali Hermanovi, který byl v ÚSTR. Že si to tu odpovědní třeba i přečtou a že se hne kamenem.

Prostor má moc a udržuje ducha, neboť z toho, čím by prostor chtěl být, se architektovi může zjevit to, co mu není známé. - Louis I. Kahn
Archiblues Zdeněk Skála 01.02.17 09:29
Jak se ti šikmý stíny valí do očí,
když ti ujel poslední autobus,
tak třeba zkus, tak si zkus,
matematicky aplikovaný orgasmus...........

V igelitkách nehledej krizi důvěry,
software ti dodá porce nevěry,
tak si třeba zkus, třeba zkus,
matematicky aplikovaný orgasmus......
Matika je motyka Tomáš Vích 01.02.17 11:04
Architekt na konečné znásilněn železnou logikou a ubit motykou! Pachatel neznámý.
neznámý....... Praha 02.02.17 09:57
Jsem to ale naivní husa.
Měla jsem za to, že matematika vždy předcházela architekturu?!
Jak kdo, Tomáš Vích 02.02.17 10:18
někdo si nejdříve stavbu geometricky vytyčí, jiný veme motyku a jde na to. Holýma rukama bez nástrojů to je každopádně dřina.
jde na to... Zdeněk Skála 03.02.17 09:21
No jasně, jeden chodí do Matematikomatu, jiný do Automatu, další třeba do Šachmatu.
Tak to chodí.
Metrotrouby Tomáš Vích 10.03.17 17:07
Přidal jsem metrotrouby na Můstku od manželů Davidových z roku 1980. Pěkná dobová práce názorně ilustrující dvousmyslnou postmoderní periodu.
Flower power Tomáš Vích 04.04.17 18:51
Dobrý objev dobře utajeného Picassa v Transgasu. K 10. výročí založení Svazu odborové federace, skleněná mozaika, návrh Pablo Picasso 1955, realizace Sauro Ballardini 1976.
Viz nové foto.


Přidat příspěvek
Předmět:
Autor: Email:
Kontrolní kód
Kontrolní kód
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce.

Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve vyjímečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Září 2017
arrow
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.